Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
xyz123

Stavning (?) i Thunderbird!

Rekommendera Poster

(Anm. Denna notis var ursprungligen avsedd för någon datortidning. I dessa kom den dock inte in. )

Återigen har jag råkat ut för stavnings(?)funktionen i Thunderbird. Och jag inser att mitt förråd av svavelosande invektiv är otillräckligt. En korrekt – känslomässigt - recension av Thunderbirds´ stavning kräver långt fler än vad jag kan.

Denna gång blev ”Mallorca” ändrat till ”Brallor”. Dessvärre upptäckte jag inte detta i tid. Min ”Pest och Colera”-maskin, som Microsoft m.fl. har oförskämdheten att kalla en dator, hade, helt på egen hand, lagrat för många tangenttryckningar i en buffert. Detta buffertinnehåll for plötsligt iväg och godtog ändringen till ”Brallor” och sände dessutom iväg mitt brev. Denna sorts, fullständigt vansinniga, ändringar är inte ovanliga. De beror på att det svenska språket innehåller långt fler ord än vad som finns med i stavningslexikonet. På amerikanskt vis har man grovt underskattat ordrikedomen i, för amerikanen, främmande språk.  

Jag borde givetvis långt tidigare ha tagit bort denna stavnings(?)funktion. Dess förmåga att visa upp den amerikanska kulturimperialismens fula tryne är påtagligt. Ständigt kommer den med helt sjuka förslag till särskrivningar som fullständigt förstör texten. Hur många sjuksystrar har inte blivit sjuka systrar?  Att det pidginspråk som kallas amerikansk engelska saknar sammansatta ord innebär inte att alla övriga språk också gör det!

Upphovsmännen / kvinnorna till denna stavnings(?)funktion borde skämmas ögonen ur sig och dra tillbaka detta katastrofala missfoster!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Stackars dig xyz123!

Har du inte hittat knappen för att stänga av stavningsfunktionen?

För vad skall du had den till?

Du har väl godkänt i svenska och gått ut gymnasiet så du kan väl stava rätt och korrekturläsa dina email innan du skickar iväg dem eller hur?Tyst

Men vad har detta att göra med en båtsajt?

Annars är ju Thunderbirden mycket bättre på många vis än den vanliga....ja ni vet......

Hälsningar,

Kalman

PS

Det finns ett annat lexicon på nätet till progget i fråga om du bara bemödar dig att leta lite ist för att ösa invektiv .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detta forum finns en tråd om särskrivning. Stavningskontroll av det miserabla slag som finns i Thunderbird är en av förklaringarna till alla särskrivningar.

Eftersom jag, dessvärre, är ordblind så har jag ett visst behov av rättstavningshjälp. (Även om en ordblind vet hur ett ord skall stavas så är det inte säkert att han/hon ser eventuella stavfel.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Jamen då så.

Okey, du är ordblind Hoppas du inte tog det personligen, mitt raljerande.

Men varför tömma galla över stavningsprogrammet?

Strunt i det och skriv som du kan. Ingen kommer att bry sig om det i synnerhet om de nu vet att du stavar konstigt.

Försök att leta rätt på alternativ stavnings program till Thunderbird. Det finns. Jag hittar inte den själv just numen har letat fram den tidigare med gott resultat. Prova gå ut på någon Linux-sajt.

Hälsningar,

Kalman

PS

Tråden med särskrivningar ledde till att det kom exempel som var roliga. Dem skrattar man åt. Man skrattar inte åt den som skrev den. Det är skillnad. Ta inte åt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min förra mobil tele fon, ville ändra Hej till Ulf :-)
Citat från blaskan Blandaren: Det är svårt att stavra !

/Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...