Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
mariatherese

Snyggaste färgen (förutom vitt)

Rekommendera Poster

Funderar lite på det här med skrovfärger. Vilka färger är det på era båtar? Då menar jag fribord, botten och eventuella stripes?

Vi funderar på om vi skall välja djupblå eller så mörkblå att det nästan är svart. Den djupblå har vit botten och den mörkblå har svart botten och röda stripes. Det är svårt att välja... båda är snygga på sitt sätt. Den djupblå passar dessutom bättre ihop med lazybagen. Är färgen på bomkapell och sprayhood matchade med skrovfärgen på era båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar vitt o svart eller vitt o rött.

Blått har jag aldrig riktigt fattat varför alla är så glada i, tråkigt o jättevanligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

marine blått är  riktigt fint. men svårt att få riktigt bra. kräver mkt för arbete riktning m.m. och mkt mer undehåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitt skrov med blå stripes. Grå bottenfärg vill jag ha.

Vår förra båt hade röda stripes när vii köpte den men ci bytte och plötsligt såg de vita friborden mindre gula ut. Man kan lura övat med färg,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är röd med vitt däck o en vit vattenlinje o bottenfärgen är svart Hempel Mille-light, friborden ser dock bedrövliga ut och går ej att polera upp till ett bra resultat så därför har jag beslutat att lacka om dessa med Intenational Toplac 501(marinröd) som kommer bli mörkare än den färg jag har idag men som för övrigt kommer passa mina nya segelkapell bättre i kulör då dom har färgnummer 356(Cherry red). Sprayhooden kommer troligen att bytas ut snart den åxå men om den blir vit eller cherry red har jag ännu inte bestämt det borde ju passa med vilket som, har däremot ett bomtält som inte passar särskilt bra (blått)Rynkar men man kan ju inte få allt när man köper begagnat.

post-9775-1394235921,9312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att just röda kulörer bleks värre i solen än andra färger. Det stämmer iallafall om man jämför grannens ytterdörr med vår. De har fått måla om upprepade gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mossgrönt med vita stripes och vit botten. Det är snyggt! Till det ett ljusgrått kapell.

Fast vår båt är vit med roströda stripes, om man fick välja så....

MEN, färgen skulle då vara i plasten, inte målad. Dvs plasten skulle vara genomfärgad. Hade en mörkblå båt tidigare där plasten under var vit. Varje liten repa syntes MYCKET tydligt efter som den lös vitt mot det mörkblåa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj den svarta om du inte ser till att verkligen allt annat matchar den kulören du väljer... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lazybag och sprayhood kan matchas till den djupblå nyansen. Vi går nog på den djupblå eftersom vi har mörka hav här i norden och den mörkare varianten nog passar bättre till medelhavets färger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rött är inte det lättaste att hålla fint under en längre tid. Min Hydra från 1977 ser dj-igt snygg ut enligt egen opartisk bedömning.
Komplettera bilden med en blå sprayhood samt röda kapell till storen samt rulgenuan så ser ni min lilla båt!
Eventuellt så tillkommer ett byte till röda rutor för att få båten helpimpad! ;o)

post-18271-1394235923,7204_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera av de båtar jag haft har varit vita och har haft blå vattenlinje och vit bottenfärg. Dvs samma färger som det lokala fottbollslaget - BlåVitt. OBS - jag är helt ointresserad av fotboll.

 

När jag köpte min storfidar i Kåge, norr om Skellefteå var den mörkblå med vit vattenlinje och svart VC17 som bottenfärg.

Köpte en mängd utrustning på Hjertmans julrea bl.a svart VC17. Åkte de 117 milen till Kåge för att under 14 dagar rusta och sjösätta henne. När hon legat i vattnet ett par dar blev bottenfärgen blå. Sopsäcken med burkarna stod kvar och de låg ganska högt upp. På burkarna stod det BLÅ. Jag hade i öran tagit fel färg i hyllan. Sen har jag aldrig fått tag på blå VC17

 

Jag hade nog valt den djupblå med vit botten.

 

Jag tycker att blå båtar är snygga.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blått skrov är jättesnyggt men tom Rosättra båtvarv tycker att de är bekymmersamma då de är så svåra att inte få synliga repor på. Det är ju bara gealcoatlagret som är blått och under är det vitt.

Har man en vit gelcoat så märks det inte så mycket att vitt underlag kommit fram

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt och hållet såld på vit båt, marinblå vattenlinje och ljusgrå bottenfärg.

Båt nr 1 var vit med en regnbåde målad på sig, den blev vit-blå-grå. (på bild) Dynor i marin med vit dekorering och invändiga detaljer tidigare detaljer i orange och svart blev ljusgrå och vita.

Båt nr 2 var beige, med röd vattenlinje och svart botten, den blev också vit-blå-grå.

Har även köpt handdukar och kläder i vitt och marin för att matcha Glad. Ska det va så ska det va!

 

post-27718-1394235926,6413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt nöjd med mina gråa (ljus) fribord och vita stripes.

Färgen är stor skillnad på vilken båt det är dock, vissa är väldigt snygga med ex Blåa fribord, andra ser för jä...a ut med samma färg

Vinden är fri 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak man kan tänka på är att en mörk färg absorberar mycken värme som gör att det kan bli besvärande varmt inombords om solen steker som den här helgen. Om man limmar skrovisolering med slutna celler, typ 10 mm liggunderlag, mot fribordens insidor slipper man det problemet och får dessutom en varmare och torrare båt när temperaturen kryper under tiogradersstrecket.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...