Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Bogus

Lägga igen hål i akterspegel under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver lägga igen ett 50mm hål i akterspegeln efter avgasröret. Akterspegeln är 50 mm tjock. Kan jag använda långfibrikt glasfiberspackel för detta eller hur går jag lämpligen tillväga? Kan jag lägga igen hela hålet på en gång eller blir det för tjockt?

Tacksam för hjälp/Bogus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du,,, gör en träplugg och lägg spackel på efter det ,,, sätt dit pluggen me lite sikaflex så att det blir tätt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Då är det bara till att ta fram kniven o börja snida till en plugg

Mvh

Bogus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle personligen inte sova så bra om jag vet att det sitter en träplugg med spackel under vattenlinjenCool. För att laga temporärt, ok, men inte annars!

Du ska använda polyester gelcote eller Epoxi, samt matta avsedd för respektive produkt.

Innan du börjar, allt ska vara riktigt riktigt riktigt torrt!

I grova drag, om du lagar utifrån:

• Fasa kanten på hålet, dvs behåll diametern längst in, öka på diametern längst ut, du ska ha fasade kanter
  • Sätt ditt ett mothåll på insidan, en kartong eller annat, sätt gladpack på skivan, silvertejp el liknande för att sätta fast
  • Klipp till runda bitar av mattan, lite mindre i början och gradvis större
  • Blanda till polyester eller epoxi med härdare. Inte för mycket. Kallad plast from nu.
  • Gegga in plasten i hålet, lägg på den minsta mattan. Stöppla med penseln så plast och matta blir genomvåt. Lägg på nästa matta, plast osv tills du har 1-2 mm upp till kanten på utsidan, dvs lägre (om du använder polyester, annars upp till kanten)
  • Gör helst första halvan, låt härda tills värmen avtar och minskar, du ska inte vänta längre än så för bästa styrka.
  • Fortsätt med resten
  • Låt härda
  • Slipa till de ytor som är högre än utsidan
  • Avsluta med gelcote (om du har använt polyester)
  • Måla ev med 2 komp epoxigrundfärg
  • Båttenmåla över lagningen

Det finns massor med intressant läsning om hur man lagar med polyester eller epoxi, det är bara att söka!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...