Tunhuken78 0 Postad 15 Maj , 2009 Har skaffat mig en gammal plasteka som var tänkt för lite fisketurer på sjön. Båten var i behov av ny färg invändigt så jag åkte till biltema och köpte en färg som man tydligen kunde måla på plastbåtar Topcoat 2 komponents färg. Gjorde rent båten, blandade färg och medföljande härdare, kladdade dit färgen och tänkte att det här var inte så svårt. Nu till mitt problem, färgen har härdat på nästan hela båten utom där jag började måla, där är färgen fortfarande lite klibbig, en liten yta som inte vill torka efter 4 dagars väntan. Min egna analys är att jag måste ha blandat färgen för dåligt. Finns det något sätt att fixa detta, ska jag köpa en till färgburk härdare och försöka att blanda bättre och måla över ytan igen eller hur ska jag få färgen att torka? Stryka på endast härdare kanske? Finns det något annat som kan få fägen att torka? Behöver jag skriva att jag aldrig ägt eller knappt åkt båt förrut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 Maj , 2009 Har det härdat ut över allt annars så att det är helt torrt så hade jag skrapat bort den biten som fortfarande klibbar, sedan torkat ordentligt med rätt förtunning (brukar vara aceton om jag minns rätt). När det är helt torrt så hade jag sedan lagt på ny topcoat. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 15 Maj , 2009 Som ett sista desperat försök bör du värma med förslagsvis varmluftpicka, det bör inte funka men KAN göra det. Annars får du göra som cerber0s skrev. Dvs bort med färgen som inte härdat med sandpapper/aceton, torka rent med aceton blanda färgen (INTE med rollern/penseln vilket många verkar göra) och måla ytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2009 Ovan angivna metod är den man får välja. Jag hade nog inte annvänt sandpapper för att skrapa bort färgen, utan en skrapa, gammal kniv eller ett brett stämjärn eller liknande. När det gäller epoxy står det, åtminstone på vissa förpackningar att man först skall blanda i ett kärl, sen slå över blandningen i ett annat kärl och fortsätta blanda, bara för att undvika att få något som inte blandats ordentligt. Så drastisk har jag aldrig varit när jag blandat tvåkomponentsfärg eller polyesterplast. Man brukar ju säga att; av skadan blir man vis, men inte rik Det kunde ju va betydligt värre. Läste för många år sen om ett par som specialbyggde en plastbåt genom att kraftigt förändra en standardbåt. Man var tvungen att plasta uppåt i rufftaket. Den som förökt sig på det, vet hur besvärligt det kan vara. Till råga på allt elände härdade det inte. Till slut kom man på att man tagit fel flaska och blandat i vaxlösning i stället för härdare. Det var bara att riva ner skiten och göra om. Vi gör alla tabbar och jag hoppas att jag kommer att göra en och annan under många år framåt. Den dan vi slutar att göra en och annan tabbe (bortsett från gitarrtabbar) är nog när vi flyttar in i etta med jordvärme som min salige far brukar kalla det sista vilorummet. Och kom ihåg att vi är alla amatörer inom de flesta områden. Proffs är vi i regel bara inom ett och ibland knappt det. tommy Senast ändrad av toaen | 16 maj 2009 | 08:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2009 Var inte ledesen över misstaget , finns fler som gjort samma misstag. För en massa år sen var jag och tittade till en bekants renovering av en veteransportbil, när jag tittade in i verkstaden var bilen helt sprutspacklad i delar dvs ett heltäckande tunt lager på allt. jag lyfte upp den lilla flaskan härdare som låg på golvet och undrade om de fått en för mycket med förpackningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunhuken78 0 Postad 16 Maj , 2009 Tack för alla tips, råd och för mig uppmuntrande historier. Ska försöka med aceton och skrapa och sedan måla. Jag trodde aldrig att så många skulle engagera sig, detta är ett kanonforum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slommen 0 Postad 22 Maj , 2009 har färgen inte härdat tvätta med thinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tunhuken78 0 Postad 25 Maj , 2009 Använde aceton och skrapade bort färgen som inte ville härda. Nu är båten ommålad och den här gången blandade jag färgen ordentligt, resultatet blev kanon. Tack för alla tips o råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser