Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Kuben

Bränsleproblem efter monterat Vattenavskiljningsfilter

Rekommendera Poster

Tjena

Har i dagarna investerat i ett externt bränslefilter, som jag trodde skulle kunna vara med och rädda sommaren på sjön. Men ack... premiärtur ikväll fick göras med att min hopp i land kalle fick ligga och pumpa blåsan (bränsleblåsan) för att motorn skulle få soppa.

Så nu till min fråga: Vad kan vara fel?

Filtret är rätt monterat sett till anslutningarna, det är placerat ca 20 cm över tanken = högsta platsen i bränslesystemet kan detta vara fel. Eller behöver jag lufta? Eller måste filtret fyllas innan ihopsättning? Inget aV följande fanns angivna i den mycket korta beskrivningen som följde med filtret. Sist kan det vara så att montorn Evinrude V4 90hk inte orkar suga bränslet genom filtret?

Tacksam för hjälp.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick motorn som den skulle innan du satte dit filtret?

Typiskt fel när man får pumpa på låsan under färd är ju att bensinpumpen är kass, brukar kunna fixas med membranbye.

Det skall inte vara något problem för din motor att suga igenom filtret, ej heller behöver det förfyllas. Höjden är jag lite osäker på, men hur fick du den att sitta 20cm. över bränslepumpen på motorn?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, får blir en koll på detta.

Motorn gick prima i höstas.

Höjden... helt rätt, ibland är inte alla indianerna i kanonten :)

Funderar på om någon anslutning kan vara otät så motron tar tjuvluft och på så sätt får en försämrad sugförmåga?

Kan jag mäta sugförmågan på något sätt innan jag börjar riva motorn?

Är det en avancerad opertion att byta membran i pupen?

Tack

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hadde samme problem når jeg bytta både det eksterne (stort) og det interne filtret på en 115 HK for noen dager siden. Når jeg skrudde ut det interne filtret hadde det bygd seg opp vakum der. Filterene var så og si tomme for bensin.

Fylte først filtrene. Åpnet så de slangeklemmene jeg kom til og primet/etterfylte alle slanger med en liten spruteflaske.

Prøv å la bensin pumpen jobbe lengst mulig før du forsøker å starte.

Lykke til!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack

Ska prova att fylla filterna, kommer nog att testa helt utan det nya filtret för att se om felet sitter där eller inte.

Använder inte gängtejp utan en form av localite.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

säker på att loctiten tål bensin? bruka va säkrast med hedilig gammal gängtape

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testrunda igår med filtret förbikopplat, allt som vanligt, så felkällan var filtret eller indirekt en svag bränslepump.

Ska koppla in filtret igen men denna gång bränslefyllt samt placera det lägre, se om det funkar

Ang localiten så ska den jag använde tål bensinen men jag ska kolla över även dessa anslutningar så att det inte är ett sådant litet skit fel.

Tack för all  hjälp.

/erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan filtret vara enkeltriktat och du kopplade fel ?

(Jag vet att frågan låter lite dum, men själv var jag en gång nära att ta loss motor från akterspegel och köra till verkstad tills jag insåg att jag koplade bensinslangen åt fel håll !!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...