Gatito 0 Postad 8 Juli , 2004 Kan någon reda ut detta: Jag har en nyss övertagen snipa med en Volvo/Mercedes MD4. På jungfruturen upptäckte jag att en av kilremmarna, den långa som driver generator och ena vattenpumpen, satt väldigt löst e.g. drev knappt alls utan slog och nötte mot motordelar. Jag spände, men kort efter gick remmen av. Jag köpte en ny och monterade efter kosntens alla regler d.v.s. med ett spel på c:a 1,5 cm. Efter detta har jag ett kraftigt vinande ljud först 10-15 minuterna efter att motorn startats, sedan tystnar det. Jag blev orolig för att vattenpump eller generator höll på att skära, lossade remmen och kollade bägge hjulen. Inget glapp.. hjulen går lätt, och allt känns rätt. När vinandet väl tystnat går allt som på räls. Jag har just kört i tre timmar och allt funkar som det skall. Vad är detta för ljud? Det är svårt att beskriva.. skulle kunna vara en impeller som går torr, ett lager som håller på och skär, en rem som slirar.. men inget av detta verkar vara fallet. Hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Westlund Postad 6 September , 2004 Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med vad ditt problem är, men vill tipsa dig om att en bekant till mig sitter på ett hyggligt lager med fabriksnya grejer till MB OM636 = VPMD4. Om intresserad ring: Ove Johnsson, (Bil & Smide) 0176-23 70 17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 6 September , 2004 det kan vara generatorn som låter för att den laddar för fullt. dra igång så mycket förbrukare det bara går och se om det låter mer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gatito 0 Postad 6 September , 2004 Jag har kommit underfund med att själva kilremmen i sig var av lite fel mått, för smal.. så att den bottnade i remskivan och slets från insidan.. därav ljudet. Det känns nästan dumt, men så är det och problemet är löst. Tack så hemskt mycket för tipset om reservdelarna. Jag har antecknat. vänliga hälsningar Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser