Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Stream

Kappseglingsdebut

Rekommendera Poster

Det kallar jag debut! Reglerna säger ju att man själv sätter gränsen för att genomföra. Jag tycker inte att det sket sig för er och det brukar betyda gott omdöme att våga lägga sig. Trist att ni fick skador och att det inte blir så dyrt och arbetssamt att ordna. Ni vann ju massor av erfarenhet som kommer till nytta närhelst ni seglar. Mälarvarvet verkar jättetrevligt. Synd att det är långt bort för mig. Bättre lycka där! Kommer att kolla hur det gick för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni gav inte upp. Ni tog ett klokt beslut under rådande förhållanden. Tufft bara att komma så långt om det var debuten!

Det finns ingen anledning att segla sönder sin semesterbåt bara för att ta sig i mål i en kappsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall själv göra debut i kappsegling i sommar har jag tänkt dock blir det i klubbens kappseglingar. Jag räknar väll med att det blir en del strul första gångerna så man får ju inte ta det på så blodigt alvar i början när man inte har vanan inne att man utmanar båtens begränsningar o får haverier och annat, det är inget fel på att bryta om man anser att man riskerar båten o besättningens säkerhet. Jag tycker du gjorde helt rätt när du bröt och du kalarade dig ju med en reva i spinnakern istället för som dom i If:en med knäckt mast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker oxå att det var rätt beslut.

Känner man att man är och taffsar på gränsen av vad man klarar av eller vad båten klarar av så gör man rätt i att bryta.

Det är mindre fegt att bryta än att försöka ta sig i mål.

Bryter du så blir du i värsta fall på hoppad för det. Försöker du ta dig i mål för att inte bli på hoppad / retad så är du snart ännu värre ute. Och det är klart tuffare beslut att bryta...

så jag tycker att du gjorde rätt.

Har man inte kappseglat förut eller gör det med ny bestättning så är det alltid svårt med kommunikationen. Det finns bara ett sätt att fixa det... Kappsegling eller segling under liknande förhållanden. Kappsegla mot ALLT man ser på sjön.... är ett sätt att träna upp sig och de som är med. Dessutom är det ju så att den som är kapten är kapten PUNKT

det är inte en demokrati på en båt under kappsegling. Om det inte kallas till överläggning. Det är kapten som ska ta in information och fatta besluten. Det fick jag lära mig som barn...

Och det fungerade i de lägen vi började få problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...