Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Sjonduger

Ryds 478 gt, undrar om de går ha 138kg tung motor?

Rekommendera Poster

är så att  jag funder på att köpa ny båt, och ska ha 2-takt, har hittat en mercury

90hk ny, som skulle passa. nu är frågan finns de någon som har något hjälpligt att säga.

är de helt fel? för tungt? går den dåligt i vatten? eller fördelar? mer än att den går fort

och jo försäkring går lösa.

en 60 4-takt väger 113kg, så skillnaden är inte stor.

tacksam för många och bra svar, av er kunniga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill jaga kilon, Yamaha 90 hk 2-takt väger 119 kg.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

klart ett alternativ, men så svårt hitta en yamaha 90, har sökt länge. men dyker de upp en så är de klart den bästa motorn enligt mig,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns klar risk med nästan 140 kg på akterspegeln på den båten att den får ökande tendenser att gräva ner sig med aktern i lägre farter och under acceleration. Väl uppe i planing tror jag nog det kommer att gå rätt bra trots den ökade vikten på akterspegeln. Men tittar man på en 478 GT så är akterbänken en bra bit från akterspegeln och övrig tyngd i båten blir ganska långt föröver så magkänslan för min del är att den klarar nog rätt bra extra tyngd i aktern. Hoppas du får svar från nån som faktiskt har nån bjässe typ 140 kg motor på sin. Att båten kommer att gå som ett skållat troll med 90 hk står nog utom allt tvivel men så har ju båten ett bra skrov (vakuminjicerat tror jag till och med det är, åtminstone senare årgångar typ från 2004 och framåt vad jag vet) med 18 graders V-form och enl tester utmärkta sjöegenskaper.

Lycka till!

/Bo

post-1495-1394235920,6786_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...