Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Lill-Hugge

Maskeringstejp av eller på vid slipning?

Rekommendera Poster

Hej,hej!

Har en gelcoatskada som jag kommer att avgränsa med maskeringstejp, innan spackling.

När det är dags för våtslipning skall jag ta av maskeringstejpen eller skall den sitta kvar för att skydda oskadad gelcoat från att repas ??

Skall man sätta maskeringstejpen dikt an skadan eller skall man sätta tejpen så att man får en bit oskadad gelcoat mellan skadan och tejpen??

Känns som om jag har hyffsat bra koll på övriga proceduren. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig några goda råd vad det gäller momenten med maskeringstejpen.

Mvh

Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med tejpen är ju att du ska få upp gelcoaten lite så att du har en marginal när gelcoaten krymper. Det är nog svårt att slipa bort den kanten så att det blir jämnt om du har tejpen kvar. Sedan är det inte särskilt bra att slipa på gelcoaten i onödan så om du är extra försiktig kan du ju sätta upp något annat skydd (fasttejpat papper?) men det har jag aldrig gjort. Tänk bara på att ha väldigt fint våtslippapper när du jobbar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men man får nog börja mde grovt och gå mot allt finare. 1600 tror jag är det finaste jag har. Det grövsta våtsippapperet jag har är nog 80 eller 100.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spacklade igen några skruvhål från ett antennfäste nyligen. Då använde jag Plastic Paddings Gelcoat filler. Den krymper inte så då behöver man inte ha någon tejp runt när man spacklar.

När jag sen skulle slipa så började jag med 240 papper, sen 340. Sen gick jag till våtslippapper. 800, 1200 och 2000. Efter det så polerade jag upp ytan med AutoSmarts Polish med hårdvax. Syns ingen skillnad på glans och yta vid spacklingsjobbet jämfört med runtomkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...