Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Jernevid

Placering av ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Hej, har precis köpt mig en Garmin fishfinder 300C och funderar på hur jag skall placera givaren på akterspegeln. I instruktionsboken står att den skall sitta så nära centrum på skrovet som möjligt, men samtidigt inte störa propellern. Vilken placering anser ni är bäst, A eller B eller annan? Vill gärna ha dit givaren under morgondagen, så svar mottages med glädje.

post-10008081-1394235914,3885_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det skiljer på inom-utombordare.

Så här ser min ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Garmin GPS med inbyggt ekolod och har givaren vid A.
Det funkar bra. Båten är 2,5m bred och har inombordare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på B-alternativet, kommer för nära proppen/drevet annars. Du har väll fått med en instruktionsbok? Där står det hur man bör placera givaren.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på A.. därför att i och med att skrovet går ut vid alternativ B så kan det skapas luftbubblor där som stör givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej .... sätt givaren vid punkt A  så kommer det funka bäst utan störningar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu även varit i kontakt med Garmnin, men de kan inte ge ett entydigt svar, utan frågar mig var jag tror att man kan förvänta sig minst störningar Förvånad

Just nu lutar det placeringsalternativ A, men jag tar gärna emot fler synpuinkter på val av plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A kommer att ge bäst ekon, men den kommer också störa proppen mest.

Frågan är vad som du anser är viktigast. Personligen tror jag att givarnes placering påverkar proppen marginellt. Men att den spelar stor roll för ekona.

Jag skulle köra på A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu monterat vid A men på babords sida. Hoppas på att få sjötta under helgen för att testa.

post-10008081-1394235920,5625_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Med medurs roterande propeller (sett bakifrån) skall extern ekolodskivare på akterspegeln sitta på styrbords sida för att då får du bl a minst påverkan av propellerns skovelhjuleffekt och virvlar/luftbubblor på undersidan av ekolodet som kan störa. Brukar stå i instruktionerna att detta är viktigt, men har du tur funkar det som du placerat givaren ändå. Men funkar det inte har du troligen förklaringen ovan.
Se bild hur det var med instruktion till en extern eklodsgivare jag hade en gång till en Hard Top båt.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 16 maj 2009 | 11:51

post-1495-1394235920,73_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...