Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Dykarn

Landström inkopplad och ström i drevet (små stötar) ?

Rekommendera Poster

Hej hopp i vårsolen.

Har en fråga angående detta med landström, galvaniska strömar och mercathode systemet:

Märkte nämligen då jag servade/monterade drevet samtidigt som jag hade landströmmen inkopplad för att ladda batteribanken innan sjösättningen att jag fick små stötar (knappt märkbara men ändå) då jag tog i metalldelarna kring drevet (sköld, powertrimslangar osv).

Kopplade jag ur landströmskabeln försvann fenomenet.

Betyder detta att något är felkopplat i elsystemet (USAbåt med 110V och 220-->110V trafo installerad, samt 220V uttag indragna separat), eller har detta något med hur mercathode-systemet fungerar ? 

Jag vet ej så mkt om detta system mer än att det skall skydda drev osv från korrosion, men vet ej hur det fungerar rent praktiskt. Är mercathode-systemet endast aktivt då motorn går och på vilket sätt skyddar det drev osv (är detta på något vis spänningssatt) ?

Har skaffat plats med landströmsanslutning för att kunna köra kyl osv vid övernattning på plats, men blir nu genast orolig för krypströmmar som käkar upp drevet...

Kan tillägga att båten av tidigare ägare låg med landström inkopplad längre tider och jag har ej sett någon åverkan på drev osv, men något kan ju ha hänt sedan dess.

Någon som har bra koll som kan informera lite vore jättesnällt ! 

(ps. har sökt i andra trådar men hittar ej riktigt svar på detta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I viss elektronisk utrustning har jag sett att man lagt in små kondensatorer av radioavstörningsskäl mellan 230V AC och chassiet, t.ex plåtlådan på en förstärkare eller laddare mm. De kan ge en pytteliten växelström på 110V, knappt mätbar men kan kännas. Helt ofarligt. Det kan t.om synas en liten gnista när man ansluter en signalkabelk mellan apparater om man inte har jordat uttag.

Denna spänning skulle alltså inte kännas om du har jordat uttag.

Jag tror det är denna lilla ström som kan kvadda känsliga data-in/utgångar när man kör ojordade vägguttag. T.ex en dator som kopplas ihop med en skrivare. Har man 230V-sladdarna istoppade blir det risk att man förstör signal-in/utgångar just när datasladden ansluts mellan dator och skrivare.

Bästa sättet att skydda apparaterna är att ha en jordad sladdosa även om vägguttaget är ojordat. Iom att apparaternas chassien jordas ihop i sladdosans jordstift finns ingen potentialskillnad mellan de olika apparaterna och man behöver inte tänka på att först ansluta signalkablar och sedan 230V AC-kablarna. Det är annars ett säkert tips.

(Förlåt utvikningen. Jag har sett alltför många förstörda signalingångar.)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite info, men ej tillräckligt i rephandboken till merc/bravo:

 Quicksilver Isolator

Boats, which are connected to A.C. shore power require additional protection, to prevent

destructive low voltage galvanic currents from passing thru the shore power ground wire.

A Quicksilver Isolator (7664A3) can be installed to block the passage of these currents,

while still providing a path to ground for dangerous fault (shock) currents.

CAUTION

If A.C. shore power is not isolated from boat ground, the MerCathode System and

sacrificial anodes may be unable to handle the increased galvanic corrosion potential.

Betyder detta att mitt fenomen är normalt ??

 

 

 



Senast ändrad av Dykarn | 14 maj 2009 | 21:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga hur exakt det är kopplat i din båt. Men jag gillar inte heler att du känner småstötar från drevet. Av din reaktion att döma skulle det kunna vara 55V (halva 110V) som på något sätt letar sig ut...

Några sporadiska ideer som dyker upp i huvudet:

1) Med landströmmen urkopplad och batterierna bortbrutna med huvudbrytaren; undersök med en multimeter hur mycket motstånd (ohm) du har mellan drevet och
a) landströms jord
B) landströms båda poler, en i taget
c) intern 110V jord, om det finns någon
d) intern 110V poler, en i taget
I alla fallen skulle jag vilja se oändlig eller mycket hög (Mega Ohm)

2) En isolationstrafo ska ta bort den klassiska anledningen till galvaniska problem; landströmmens jordning. Fast det finns billigare s k spartrafon som inte isolerar helt mellan in och utgång. Jag tror inte man brukar installera sådana i båtar men...
Med landströmmen urkopplad och batterierna bortbrutna med huvudbrytaren; undersök med en multimeter hur mycket motstånd (ohm) du har mellan in och utgångar på trafon. Ska vara oändligt.

Annars har jag ingen klockren förklaring. Kanske någon annan med erfarenhet har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inkopplingen av 230/110 V transformatorn är mycket viktig för att undvika att strömmen tar den enkla vägen via drevet och vattnet hem till jordningen i nätstationen. Nätstationen är transformatorn som omvandlar högspänning till 400/230 V. Den rätta och smala vägen :-) är via landströmanslutningens noll-ledare som ofta är smal (t ex 2,5 mm2), lång och har många skarvar i form av kopplingspunkter.

Det låter som att din transformator kan vara inkopplad på ett felaktigt sätt i o m att du har läckströmmar via drevet som kan leda till allvarliga korrosionsskador. Mitt förslag är att du hittar en elektriker som har erfarenhet av båtar och ber honom kolla över hur tranformatorn är inkopplad. Det finns bra, mindre bra och rent farlig sätt att koppla in en 230/110 V transformator i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta trafos som sitter i amerikanska importbåtar är s k spartrafo. Tex många av de gula som säljs på blocket m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren allihopa!

Skall göra lite mätningar samt kolla upp trafon lite noggrannare.

Är ju ngt småkrångligt att ha stenkoll på hur inkopplingen är gjord då man själv ej varit med då detta gjordes, att följa upp detta på plats går ju givetvis men kräver ju en del tid och kunskap. Kanske blir att be en elektriker kolla upp detta om jag ej finner någon lösning/förklaring själv.

Men för att återgå till mercathode-systemet: Hur är detta tänkt att fungera egentligen ?

Skall detta äta upp krypströmmarna som ev finnes, eller hur fungerar det, någon som vet ??

Dessutom, om dessa små krypströmmar beror på något felaktigt i båten och de funnits även tidigare, borde då inte detta synas på drevpaketet/anoder osv som då ev börjat ätas upp då båten som sagt tidigare legat med konstant inkopplad landtröm över lite längre perioder i SE ? Jag kan ej se några dylika skador.

Mvh D



Senast ändrad av Dykarn | 15 maj 2009 | 11:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns förklaring här. Tyvärr inte speciellt teknisk
http://www.mercurymarine.com/serviceandwarranty/mercruiserfaqs/corrosion.php

Volvopenta har motsvarande
http://www.drevia.se/galvkorr.html
http://www.drevia.se/antikorr.html
Funktion: Systemet arbetar med en ombordinstallerad elektronisk styrenhet samt en referensanod och en aktiv anod, båda monterade under vattenlinjen. Referensanoden känner av det omgivande vattnets elektriska potential och sänder en signal till styrenheten, som i sin tur sänder en avpassad ström till den aktiva anoden. Olika förhållanden som vattentemperatur, kemisk sammansättning och exponerad yta kräver olika stark ström. Den aktiva anoden avger därefter i varierande grad joner till vattnet i drevets omgivning. Jonerna motverkar effektivt galvanisk korrosion och skyddar därmed drevet.

Man tar ström från batteriet och trycker tillbaka farliga spänningsskillnader så det inte blir någon ström genom drevet.

Tveksamt om ett sånt här system klarar att motverka en läckande växelspänning från felinstallerad landström, nog mer för att fixa små likspännings-skillnader. Tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade felsökt denna väg ... 

Bort med JORD från landströmmen !  ( behöver inte jord i båten !!! får jag skäll nu !?!?! :)

Hitta FAS och NOLL från landströmmen och titta om den är på rätt plats i din transformator ?

Har man klantat sig så är det en jordning EFTER transformatorn ... no no no !

Börja där !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.
Sen spelar det väl ingen roll var fas/noll sitter på trafon (om man antar att det är en fulltransformator).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag återigen skicka ett tack till alla som tar sig tid att svara och försöka lösa ev problem som detta, har fått en del ideer att börja med å kolla upp när jag får tid mitt i vårrustningen.

Sedan måste jag kommentera det urklipp jag saxade från merc rephandbok.

Hur kan man konstruera och sälja båtar med fabriksmonterad landströmsanslutning för att sedan förklara att om man använder denna anslutning och kopplar in sig på landström så behöver man komplettera sitt elsystem för att inte båtens mest vitala delar skall ta skada av denna ??

Varför har man då inte monterat detta kompletterande skydd från början, och sålt sin produkt som färdig att använda ? Visst, detta kostar givetvis pengar, men då skall man väl inte heller montera dit landströmsanslutningen utan detta extra skydd och låtsas att det bara är att koppla på och se glad ut... Sådana här saker gör mig mkt irriterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det går att skapa en virtuell nollpunkt i en transformator som på så sätt inte har någon koppling till elnätets nollpunkt. Då kan det inte gå några krypströmmar alls ut från båten. Därva rekommendationen att be en elektriker kolla upp hur det är inkopplat.

Att koppla bort jorden tillfälligt för felsökning/mätning är OK, men absolut inte permanent. Båtens instrumentering, motor, tank m.m. skulle då vid ett fel kunna bli strömförande utan att en säkring löser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. man skickade in fasen ohindrat rakt in i båten alla metalldelar  /läs jord/minus/nolldelen.. är det så du tänkar ett ett problem kan uppstå ?  ...eller?

Då är en portabel jordfelsbrytare för 100-150kr lösningen ,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla bort jorden tillfälligt för felsökning/mätning är OK, men absolut inte permanent. Båtens instrumentering, motor, tank m.m. skulle då vid ett fel kunna bli strömförande utan att en säkring löser ut.

Fast. Det är just den här måste jorda allting för säkerhets skull som ger problem om man inte tänker efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fenomen, vid drevarbete så kittlade det i fingrarna med landströmmen inkopplad. Jag har mätt, kopplat loss sladdar, mm, utan framgång.

När så min svåger, som är elektriker, började mäta hamnade han i huset, då visade det sig att det uttag jag använde EJ hade skyddsjorden ansluten. När jag bytte kontakt till en korrekt kopplad försvann problemet, kanske inte löser ditt problem, men för mig var det fel i huset, inte i båten!



Senast ändrad av Pivon | 21 maj 2009 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, läcker det ström så har man ett problem med installationen.

Sätt in en jordfelsbrytare på inkommande landström, löser den ut så har du något fel.

*Skyddsjord* ska egentligen ALDRIG behövas i en korrekt balanserad installation, om anslutning av den *fixar* saken så har man definitivt ett problem Gråter

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 21 maj 2009 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du verkar ju kunna detta! Men, jag har jordfelsbrytare, den löste inte ut, ändå kändes det i kroppen när man jobbade med dreven, när jag bytte kontakt på husväggen där skyddsjord var inkopplad försvann problemet! Kan väl tillägga att jag hade potentialskillnad om ca 110 VAC mellan drev och gräsmatta när landströmmen var i fel kontakt, i rätt kontakt 3 VAC! Jag är inte elektriker, jag vet bara vad som hände när en elektriker bytte uttag!



Senast ändrad av Pivon | 21 maj 2009 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant.

Grejen är att när jag nu senare skulle försöka kolla upp detta och åter kopplade in landströmmen med kabeln från huset, som just har eluttag från tidernas begynnelse (inte mitt hus), så var där plötsligt ingen ström längre i drevet ?

Mkt märkligt, men provade även att vrida elkontakten 180 grader för att se om det blev skillnad om den var fasvänd, har ju även en lampa i elpanelen i båten som lyser vid reverse polarity, men fortfarande ingen ström i drevet. Skall försöka mäta upp prylarna i vilket fall, men intressant att läsa det du skrivit.

Sjösättning hägrar dessutom :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har känt detta fenomen när jag monterade zinkanoden under drevet. När jag kom när någon av bultarna med ett fuktigt finger surrade det till lite lätt. Det var enbart när jag hade tändningen på. Jag hade ingen landström inkopplad. Strömmen var så svag att man kunde hålla kvar fingret utan problem. Har inte känt det efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...