Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
JohanGPetersson

Utombordare el till mindre segelbåt mm

Rekommendera Poster

Jag har köpt mig en mindre segelbåt (12 FAJAK) och ska köpa en motor. Det hade varit skönt att slippa avgaser och oväsen från bensinmotor och därför är jag väldigt sugen på att köpa en elutombordare istället. Någon som har något klokt att säga om elutombordare? Jag har tittat en del på Minn Kota, men har hittat en del andra fabrikat också, bland annat Patriot och Shakespeare, någon som har erfarenhet av dessa? Har försökt hitta en bra konverteringsmodell för att kunna jämföra bensinmotorer (hk) och elmotorer (lbs) utan framgång, så även där skulle jag vara mycket tacksam för tips. Till sist har jag funderat på om det finns billig utrustning för att mäta hur mycket klös man har kvar i batteriet (typ batteritankmätare). Har sett en del dyrare digitala mätare (ca 3000) och funderade på om man kan knåpa ihop något själv av enkla volt- och amperemätare eller dylikt.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inne på rätt linje. Med en sån liten segelbåt är det definitivt rätt att satsa på en elmotor. Minn Kota har en tabell på sin websida där man kan se vilken motor man ska ha vs båtens vikt och längd. Är väl bäst att kolla mot vikt vad gäller segelbåt.

Tänker inte gå in i en diskussion vad gäller märke, det finns många på marknaden. Ett par viktiga saker dock. Om du kör i saltsjön så måste du ha en motor som är anpassad till detta om du inte vill skölja av den efter varje resa. Fundera också på om du ska ha en elmotor som sitter i fören eller aktern. Jag har en som är placerad i fören och är mycket nöjd. Speciellt beträffande manöverabiliteten. Helt fantastiskt när man lägger till! Dessutom har jag fjärrkontroll, vilket gör att man kan stå i fören och manövrera in båten till bryggan och bara hoppa iland, stänga av och surra fast. Perfekt!

Det finns inga sätt att jämföra hk med lbs. Äpplen och päron. Klart du ska ha el! Tyst och smidigt! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Justja! Mätare? Många elmotorer har detta inbyggt i form av lampor. Jag har 4 lampor på min, motsvarande 100, 75, 50 samt 25% laddning kvar. Duger gott! Extramätare kostar för mycket och smakar för lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

förra veckan köpte jag en Fladen Eco 36 på Ö&B för 1400 spänn! (Två års garanti)Dragkraft 13,6 lbs ,rek.båtvikt 1100 kg rek. maxlängd ca 4m har tror jag att det var. Det här med max längd är ointressant ,på en segelbåt styr man ju med rodret.Ska sätta motorn på min Stortriss för att lättare kunna manövrera vid bryggan.Förra sommaren hade jag en gammal Archimedes 3.9 utan back eller neutral.Är förtöjd vid brygga med boj ,så det var ett jäkla stök att kasta loss.Ska sjösätta till veckan ,så jag återkommer med rapport.

Saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit och backat i båten,provkört och är supernöjd!Mycket lättare att hantera båten nu.Kommer att funka kanon till små förflyttningar runt hamnen.Inget för tuffare förhållanden kanske,men då skulle jag i alla fall valt en annan båt..Ny motor nytt batteri Tudor Nautica 75ah=2000kr känns mkt prisvärt! Premiär segling på Fredag!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att det fungerade som planerat! Vilket väder hade du med vind och vågor i hamnen när du körde? Och hur snabbt fick du upp båten med enbart elmotordrift? Jag tänkte att jag skulle ha en motor som jag kan dels använda i hamnen och dels driva båten med vid dåliga vindar, åtminstone tillbaka in till land. Tror du att din elmotor skulle klara av det eller är den i minsta laget? Lycka till på fredag och njut av fin segling!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga hur fort det gick ,kanske 2,5-3 knop.Vet inte vad din båt väger men det kan inte va så mycket mer än min(runt 700kg med 1 pers ombord)Tror inte det blir några som helst problem om vinden dör 2 timmar hemifrån (med laddat batteri givetvis!).Grov sjö och rejäl vind blir en annan sak kanske.Hade kort rigg på min gamla Archimedes ,så när det sjöa vispade den i luften.Det var inte heller så bra.Tänker  prova med elmotorn i sommar istället,tystare och miljövänligare.

saltvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde 4nm i helgen utan att en lampa slocknade på motorn.

Mkt bra tycker jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...