maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 Vattnet är katastrofalt lågt och tydligen så har man lagt sig på det nedre skalan p.g.a. att framtidens väder är osäkert och att dom räknar med att det blir mer regn och mer oförutsattningsbart. Detta innebär att Vänern är en grun balja nu som man knappt kan köra båt i. Miljögalningarna har verkligen lyckats smälla i dom kringliggande kommunerna något skräckscenario. Katastrof för turismen och båtlivet i Vänern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Maj , 2009 Dom har väl tömt ut en massa vatten för att kunna mota Olle i grind när växthuseffekten tar fart......, det finns ju fortfarande folk i vårat civiliserade samhälle som tror på detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 14 Maj , 2009 Har dessvärre lagt märke till det också. Stått en del om det i lokalpressen. Många småhamnar som man varken kommer in eller ut ur. Har dock inte fått i båten så jag har kunnat bilda mig en egen uppfattning om läget... Är lite orolig att man lär hitta en del spännande grund o stenar som man kört rakt över tidigare. Visst är de säkerligen utmärkta men vad jag fattat så skiljer nivån rätt så mycket mot innan. Varför de lagt nivån så satans lågt kan jag inte förstå. Här i kommunen (och i andra också) så har de ju varit lite oroliga för att det ska bli blött om fötterna för de som bor lågt. Ändå envisas de med att bygga hus på bland annat gammal sjöbotten. Bosätter man sig så kan man ju tycka att man får ta med lite eventuell vatteninrängning i boendeberäkningarna! Antar detta kan vara en faktor som spelat in så de tappar lite extra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 Jag kan faktiskt inte tro att man inte skule kunna göra ganska exakta beräkningar på vattenflödet in i Vänern. Fullt påställ i Trollhättan så släpper man ut ganska rejält med vatten men då är det tydligen prblem för att Göra Älv inte kan ta emot stora flöden. Tycker iallfall det är trist och hoppas att det kommer slå ekonomiskt mot kommunerna så dom ändrar sig. Det verkar vara det enda dom fattar. Båten på landet kommer inte i år för att vi inte har någon hamn kvar. Likaså kan man knappt köra inomskärs runt kållandsö i år. Det blir en sumpig känsla över ett annars så vackert innanhav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 16 Maj , 2009 Hjälpte en kompis att masta på i Lidköping idag - då går det ut en Elan 33-35 fot. Går lite för mycket vänster i inloppet - stopp i sanden - det testar med en gummibåt med 40hp - det hjälpte inte. Efter ca 2 timmar kommer sjöräddningen - första försäker så tampen av ( från sjöräddningen båt ) Andra försöket så dra man omull båten i spinnakerfallet så pas mycket att vattnet rinnner på scandäck innan man med egen maskins hjälp samt att man kanar i sidled. Trevligt start på färden - de skulle tydligen till Västkusten med första anhallt Vänersborg. Fick lite tipps av en annan båt som sticker ca 2 m húr man skall ta sej ut. Håll enslinje mellan D bryggans yttersta påle på insida och rakt mot den röda pricken - ta pricken på fel sida - altså mot piren. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 16 Maj , 2009 Det låter som att Vänern blivit som Hjälmaren varit i 130 år. Här är vi vana med det ni beskriver Grund och åter grund så långt ögat kan nå, brunt dyvatten o ett medeldjup på 6 meter :-) ... Hade tänkt att traila båten till norra Vänern, Kristinehamn närmare bestämt. Har det låga vattenståndet skapat problem där uppe också??? Någon som vet? MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 16 Maj , 2009 Synd bara att 25.000 båtägare inte får en trevlig säsong bara för att man byggt lite för nära vattnet i karlstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 17 Maj , 2009 Ja, det är mycket konstigt att sjön är så svår att reglera. Här kunde man åka till månen med datorkraft mindre än en modern miniräknare. Och nu när datorerna är så otroligt kraftfulla, att man nästan har räknat ut hur kvinnor tänker . Nej men dagens datorer klarar ju i stort sett vad som helst idag. Så kan inte vattenfall tappa lagom mycket, beroende på hur mycket nederbörd det kommit vid tillflödena. För mig verkar det som enda referens vattenfall har är elpriset..... Det borde vara någon annan som avgjorde hur mycket som skall få passera genom turbinerna. Någon som inte har den ekonomiska aspekten att tänka på. Det finns ju för tusan nederbördsstatistik noggrant nedtecknat sedan 1800-kallt. Det borde inte vara omöjligt att reglera klart bättre än idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser