maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 och en kall lättöl..finns det något bättre en sommardag på sjön. Längtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Maj , 2009 Och hur lyder receptet?? Låter smaskens, Tack på förhand! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Maj , 2009 Mmm.. silltårta är gott som bara den..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2009 Silltårta - ja det kanske va nåt att bjuda 24-timmarsbesättningen på om några veckor, som alternativ till gubbröra. Har faktiskt inte hört uttrycket tidigare så jag kunde inte låta bli att Googla på det. Det fanns massvis med recept. Här är ett; http://www.recepten.se/recept/matjesilltaarta.html tommy Senast ändrad av toaen | 14 maj 2009 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 Finns många olika varienter, viktigt dock att inte hacka sönder sillen utan måste finnas lite tuggmotstånd samt att rikligt garnera med röd & svart rom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 Kör kavringen i mixern med smält smör, inte så den blir smetig utan konsistensen som lite större smulor. Då blir det kanon. Jag har inte receptet här men lovar att lägga ut det inom kort. (Anser mig vara expert på ämnet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 15 Maj , 2009 Jag väntar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 15 Maj , 2009 mm, jag väntar också på receptet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Maj , 2009 och så dök Tulia upp igen, trevligt, ser oxå fram emot receptet....garanterat kommer jag att prova och rapportera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 15 Maj , 2009 jajjemen, jag dyker upp lite här och var! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 2 Juni , 2009 o väntar... o väntar.... Hungrig är jag också.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 Juni , 2009 Detta är en klar favorit! Matjesilltårta 8 - 10 personer 200 g mörk kavring 75 gram smör Fyllning: 4 gelatinblad 1 burk matjessill, ca 200 g 1 gul lök 3 dl gräddfil, 250 g 1 tsk svartpeppar 1 tsk cayennepeppar ca 1 msk matjessillspad ev salt Garnering: 1-2 dl klippt gräslök Delade Körsbärstomater Börja med att finhacka brödet eller smula det i mixer.Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Platt ut smulorna i en form med löstagbar kant, 24 cm. Lägg gelatinet i kallt vatten 10 minuter. Ta upp sillen och finhacka den. Finhacka löken. Blanda sill och lök med gräddfil. Smaksätt med svartpeppar, cayennepeppar sillspad och ev salt. Krama ur gelantinbladen, smält dem i kastrull på svag värme och rör ner lösningen i smeten som sedan hälls i formen. Ställ tårtan att stelna i kylen 2-3 timmar. Flytta över den till ett fat, lägg på tomaterna och strö över ett lager hackad gräslök över ytan inför serveringen. Spara inte på cayennepepparn, det är den som sätter karaktären! Bon appetit! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 2 Juni , 2009 SILLTÅRTA = Jäääääättegott ska njutas med ett gott öl och en (ev två) snaps av linieakvavit!!!! Ska göra en till helgen! Öl och snaps inhandlades i Skagen i helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyckoper 0 Postad 2 Juni , 2009 Om ni gör tårtan med en tsk cayennepeppar kommer ni att behöva dricka en hel del...., vore mer rimligt med ett kryddmått...., hälsar kocken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser