Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Vkusten

När ska man byta en anod/utombordare!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 70 hk Johnson från 1990. Tänkte att jag skulle byta anoden som sitter längst ner vid skeddan.

Det ser ut som att det sitter ne på varje sida. (Stämmer det eller är det en genomgående?)

Min andra fråga är hur man ser att den är sliten. Båten har stått på land i två år innan det att jag köpte den, så jag antar att det var längesedan som anoden byttes. Den / dom sitter inte kloss-ann i hålet. Det ser ut som att det är en halv cm lucka runt om anoden. Är den sliten då eller är det en dålig anod som helt enkelt inte försvinner?

Sitter det fler anoder på motorn?

Tacksam för svar!

Ha det gött!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor har gått 4 år å jag bytte för första gången i år. Skulle tippat på att det funkat att köra 1-2 säsonger till egentligen men det var stor skillnad på anodvikten - gammal mot ny.

Anoden kan se ganska fräsch ut men när man skruvar bort den är den lätt som en fjäder, den blir som ett ost med håligheter osv.

Ev, om du har powertrim så kan det sitta en direkt under det in mot akterspegeln.

Anoderna till min 115 Optimax kostade ca 350 spänn. Det kan man ju ta vart 4-5 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, det kanske är bäst att skruva av kolla när man ändå tar upp den då!

Tack för svaret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...