Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Daycruising-Malaren

Bottenmålning-Vad gäller egentligen undrar novis

Rekommendera Poster

Som helt nybliven båtägare har jag alla tentakler ute för att snappa så mycket som möjligt när det gäller underhåll.

Båten behöver bottenmålas! Efter besök i båtbutik fick jag diverse broschyrer att läsa in mig på. Här beskrevs utförligt hur jag ska gå till väga. Allt väl så långt! Sen kan man tydligen väla att 1-komponents resp. 2-komponentssystem? Hittar ingen förklaring till varför det ena eller det andra...

Jag har en plastbåt 15 fot med gammal, obekant färg kvar och den måste jag givetvis ta bort. Har slipmaskin och förstår inte om jag ska torr, eller våtslipa eller om jag kan välja? Sen , när jag lyssnar in andra som är mer erfarna får jag en känsla av att alla dessa lager och olika behandlingar kanske inte alltid behövs? Jag är ju inte dummare än att jag inser att det är produktbroschyrer jag läser och dessa är ju till för att sälja!

Så, i ärlighetens namn, utan att för den skull fuska (för jag vill inte göra om jobbet varje år), hur gör jag smidigast och för att jag ska få båten i sjön snart!?!

Tacksam för  fler tips!

Åsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på bottenmålning i forumet så får du läsa mycket matnyttig information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, var det så lätt!?! Att få info menar jag! Då har jag lärt mig nåt nytt om hur sajten funkar och kan sluta svara på mitt eget inlägg! Skäms

Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En delgamla bottenfärger är giftiga. Tänk på att använda tillförlitligt andningsskydd om du måste ta bort den gamla.

HJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga hur gammal båten är? Många äldre plastbåtar har fått böldpest (sök på forumet för mer info) som man kan undvika genom att måla på 2-komp.färg/epoxifärg. Om man ska göra det måste man skrapa/slipa bort all färg innan vilket är ett jädra jobb.

Vanlig bottenfärg hjälper nästan endast mot beväxtning så om du ligger i mälaren eller någon annan sjö behövs det ingen färg oftast.

Om du är osäker kan du alltid sjösätta och göra något åt botten till nästa säsong. Om din båts botten är väldigt gropig och ojämn pga gammal färg så kommer det märkas i sämre fart dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många äldre båtar har inte fått böldpest.
Ett fåtal äldre båtar har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här var det visst fortfarande delade meningar. Glad

Båten är från 74 och ser inte helt fräsch ut under så om inte annat för skönhetens skull så måste jag snygga till den. Om böldpest (hette det så?) visar sig som blåsor under så har nog båten klarat sig riktigt bra! Jag har bestämt mig för att skrapa bort det som är löst, slipa lite (tack för tipset med munskydd) och måla den 2 ggr med miljövänlig färg! Skrattande

Servade motorn igår och känner mig lättad över att den verkade ok. Trodde propellern behövde målas men det behövs tydligen inte, om man nu inte gör det för utseendets skull. Får se hur jag gör. Är ju lite mån om att allt ska se snyggt ut! Glad Nya tampar blir det iaf.

Simma lungt!
Åsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Miljövänlig färg???? Känns som att jag varit den största av all stora miljöbovar idag!!! Skrapning och slipning gick väl ok, även om det var himla bökigt med båten på på trailer, men sen... Tycker att jag målat en del i mina dagar men detta var den värsta färg jag varit med om!!! Kletig till tusen och stanken bara skrek ut GIFTIG!!!! Förstår ju också att det inte går med vanlig vattenbaserad färg när den ska hålla säsongen ut i vatten men trodde i min enfald att det fanns något som var iaf något bättre..

Nåja, är nöjd med att ha slipat (damm i hela ansiktet och håret Glad) och målat en omgång idag. Bävar dock för att behöva genomgå samma procedur i morgon! Stackars mina frökenfingrar...  Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast är det bästa att ha en sån hal propeller som möjligt. Dvs så är det bra att ha en blank och len propeller. Om du målar kan den aldrig bli perfekt så det bästa är att låsa bronset vara polerat utan någon färg alls. Finns vissa mirakel fetter/oljor eller var det är också men det verkar vara blandad resultat med dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...