Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
stallis71

Frågor till Er med Yamarin 59 DC -08 eller nyare

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Har nyligen köpt denna fina båt med en Yamaha F115 och har några funderingar som Ni andra 59 DC ägare kanske kan svara på..

1. Jag upplever att den svarta kabelsamlaren (strumpan) som går mellan motor och båt är väääldigt lång, hur långa är era strumpor ?

Kan/bör man korta den ? svårt ?

Den är ju även grymt hård, trodde att den skulle vara lite mjuk !?

2. Jag har motorlåset sitter på vänstersida bakifrån sett och det verkar som hydraulstyrningen tar emot när man tiltar upp motorn, nån annan som har märkt det ? lösning ?

3. Kapellet har lite svarta prickar på sig, hur tvättar man det bäst utan att sabba impregneringen ?

Tack på förhand med önskan om en fin solig båtsommar :)

Senast ändrad av stallis71 | 14 maj 2009 | 20:29

Senast ändrad av stallis71 | 15 maj 2009 | 10:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Tyckte likadant när jag fick min, att kabelslangen var lång, men jag har inte haft några problem vid tiltning mm. (har tyvärr inget mått) Mitt motorlås sitter på styrbordssidan och det tar i lite vid full tiltning (sista cm)men upplever inte det som ett problem, tiltar inte fullt. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

1: På min Yamarin 5820/58BR är den så lång att motorn kan tiltas upp och vridas valfritt i endera ändlägena i upptiltat läge utan att slangen stramar för mycket (stramar aningens åt ena hållet så nån cm längre hade varit idealet i mitt fall).
Se bilden här bredvid så ser du hur lång slangen är när jag kör (lite dålig bild men lite syns det).

Bättre med lite för lång än för kort för får du den för kort så blir det problem med att tilta upp helt och vrida motorn åt sidan.

På min båt var det från början inget s k installeringsrör och infästning för detta i aktern ovan motorbrunnen som det är nuförtiden på nya 59DC el 58BR (kom 2004 vill jag minnas). Så på min är det eftermonterat med Yamaha blå-metallic rör och rostfritt fäste ovan motorbrunnen. För att få dit slangen behövade allt kablage tas lös vid motorn (noga att märka upp så man vet vad som sitter vart) och i mitt fall även gas/växel kablaget vid motorn tas lös (har Teleflex TXFxtreme lågfriktionskablar som tål tvära böjar bra, bytte till detta då de som kom från fabrik var väldigt stela). Dit med slangen i rätt längd och fästa fästplattan ovan motorbrunnen och på med plaständen på röret som ansluter mot motorn. Montera tillbaka allt på motorn igen som kommer ut ur röret.

I ditt fall borde det räcka med att försiktigt kapa röret vid motorn och sen skjuta tillbaka lite av kabelhärvan i röret och trycka på plastanslutningen mot röret igen.

Mitt rör, som är ett sånt här är ju ett spiralplaströr och det är väl hyfsat hårt men ganska böjbart, klart det blir lite stelt när det är fullt med kablar innuti:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/256/1093/9190/all/1/2318/0/detail.aspx

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acscitemdetail/5/410/1709/9226/all/1/2698/0/detail.aspx

2: Jag har motorlåset på styrbords sida strax ovanför nedanför övre motorbulten och det går helt fritt från styrningen, men jag har kabelstyrning (Teleflex NFB 4.2).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 16 maj 2009 | 09:33

post-1495-1394235914,2091_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorlåset SKALL sitta på BB- sida eftersom det är på det hänget motornummren sitter och det är det som riskerar brytas sönder vid ev stöld och därmed blir obrukbart.

Slangen skall kortas vid montering med ca 10-15 cm. Har man inte gjort det så har montören varit full på jobbet eller inte kunnat sitt yrke. Dra av slangen, skär runt om tills den går av ch sedan längs med och ta bort överskottet och trä på slangen på hållaren igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...