Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Havssula

Mast i gungning

Rekommendera Poster

Efter att ha riggat vår nyinköpta Monsun 31 (mastheadrigg med raka spridare, främre och aktre undervant) har vi stött på ett problem jag aldrig varit med om. Vid lite blåst (utan segel) kommer mastens mellanparti i gungning och orsakar riktiga vibrationer i båten. Riggen är hårt ansatt enl Seldéns tumstocksmetod. Har ni några goda idéer vad det kan bero på? Kan man låta det vara så här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vanligt och beror på att du får ett övertryck på ena sidan av masten och ett undertryck på andra när det blåser, särskilt vid vissa vindriktningar. Naturen strävar efter att utjämna alla tryck och i processen så börjar masten vibrera eller självsvänga precis som du beskkriver. Det är ingen fara men om du vill slippa det eller tycker att det är störande så hissa upp en fender i masten, till ca halva höjden i storfallet. Se också till att du har en lina i fenderns nederkant så att du kan sträcka upp den ordenligt. Fendern stör luftströmningarna och du blir av med problemet. Du kan behöva prova olika höjder, men börja som sagt på mitten.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också märkt detta på vår Johnson 26. Främst när det blåser lite från sidan så vibrerar hela båten. Jag ska testa fendertricket nästa gång det uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har för lite förböj i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mastheadriggad Monsun ska i princip inte ha något förböj.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Min tanke också! Men å andra sidan är kanske masternas godstjocklek numera så utmagrade - av vikt-besparingsskäl - att aluminiumet faktiskt inte kan förspännas (ges en böjstress som t.ex. motstår ens smärre vindgenererat självsvängande) som förr? 

Jag skulle nog ändå provat att justera stagspänningen så att masten krummar lite, för att förhoppningsvis sen ytterligare försöka skjuta rygg aldrig så lite föröver, då häckstaget spänns upp.

Jag tänker mig här att mastens läge är mycket väl fixerad i horisontalled i höjd med spridarna, detta med tanke på stagenas nuvarande åtdragning.
Ett kortare parti under, men framför allt ett längre över spridarnas höjdnivå är ändå relativt fria att röra sig.
Om masten krummas något föröver på spridarhöjden, så kommer maströrets vinkelskillnad - över resp under spridarna - att överföras via maströrets styvhet, längs en sträcka uppåt o neråt av maströret - både över o under spridarna - så att en förspänning ev kan uppstå. Detta kanske är tillräcklig för att masten sas ska skjuta två stycken ryggar, en över och en under spridarnivån som ger en svag ((S-form)) och förhoppningsvis därmed stoppar/dämpar vibrationerna!?
Edit: C-form verkar iofs rimligare även på mastheadrigg, tror jag.

Inte lätt att beskriva och heller inte lätt att krumma masten mjukt bågformat med en masthead-rigg, men iaf lätt testat om det går att påverka vibrationerna så här.

Tror jag alltså, har f.ö. själv en åldrig 3/4-rigg utan tendens till vibration.



Senast ändrad av Thomas-1 | 16 maj 2009 | 07:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp lite på aktre undervanten, så masten förböjer lite så är problemet löst.

Det beror på tryckskilnader runt masten. Samma problem som med skorstenar. Det är därför som det sitter en vriden spiral runt runda skorstenar..



Senast ändrad av Motvind | 14 maj 2009 | 19:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh!

Jag har alltid undrat över de där skorstenarna. Tack!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig visst något nytt varje dag på detta forum. Kanon! Tack för inputen.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag får följa upp med ytterligare en fråga, nämligen hur hårt bör man sätta undervanten? Kan dessa vara för löst satta? Vad jag har mött är rekommendationer om att sätta undervanten alltifrån tämligen löst till 15% av brottgränsen (främre undervanten). Och det är ju en viss spridning! I mitt fall är främre undervanten hårt satta (dock inte 15% av brottgränsen) och aktre undervanten något lösare satta. På det tycker jag mig få en mycket diskret, endast antydd, krumning. Akterstaget max ansatt (vantskruv i botten) och då är det draget med skiftnyckel men utan större kraft. (Det här med riggspänning är för mig lite av ett mysterium där jag upplever att många verkar segla med oerhört lösa riggar!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta riggen för hårt, seglingsegenskaperna blir lite lidande men du kan aldrig med handkraft (och skiftnyckel) dra sönder riggen. Möjligen kan någon vantskruv stryka med om du verkligen skulle ta i med skiftnyckel och förlängare. Du har rätt i att många seglar med väldigt löst satta riggar, antagligen av okunskap och/eller rädsla att dra sönder någonting. Seglingsegenskaperna blir lidande av för löst satt rigg och det finns en stor risk att segla av masten. Ser du några vant på läsidan slacka under segling så ligger du i farozonen. Skulle seglena tappa vind så att trycket på riggen plötsligt släpper så kommer masten att snärta upp. Om vanten på läsidan är slacka så får masten en jäkla fart och lävanten går av som fiolsträngar, resultatet är lätt att räkna ut. Kolla seldéns hemsida, där finns instruktioner och riktlinjer, men 15% av brottgränsen för en mastheadrigg låter bekant och jag har för mig att det är 20% för en 7/8-delsrigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...