Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
forgus31

Vårens tips när det gäller säkerhet på sjön

Rekommendera Poster

Varför inte skriva ner vad man anser vara det viktigaste på sjön.

Här gäller det att vara snabb då man bara får skriva ett inlägg per man och inte upprepa tidigare tips. Dock får man förbättra eller kritisera ett säkerhetstips.

Det har nog funnits en sån här tråd tidigare men varför inte aktualisera en så viktig sak som säkerhet på sjön.

Jag börjar med:

Styr nykter om möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spritflaskorna håller bättre vid stuvning om man vadderar dem med exempelvis raggsockor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställ GT;n 4 glas längst in/längst ner i kylen. Det gör att isen håller längre i glasen. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He-he, jag anslog kanske fel ton. När jag läser mitt säkerhetstips verkar jag inte ta så allvarligt på det här med säkerheten. Meningen var: om möjligt t.ex flyttning av båt vid oväder.

Säkerheten för spriten med raggsockor tar jag till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tre regler som är viktiga när det gäller sjömanskap och navigation.

1. Håll dig kvar ombord. Båten klar sig i regel. Det är inte flytväst som gäller utan sele och kopplad livlina. Det går naturligvis bra med flytväst med inbyggd sele.

2. Ha alltid reda på var du är. Det spelar ingen roll hur mycket navigation du kan om du inte har en någorlunda känd punkt att utgå från.

3. Akta dig för land - det farligaste på havet är nämligen land.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu fick man bara göra ett inlägg men det jag gjorde tidigare kanske inte ska räknas. Toaen ändrar trådens ton och därför vill jag nämna hur otroligt viktigt det är att hålla tanken ren. Förmodligen vanligaste orsaken till problem i alla fritidsmaskiner. En gång hittade jag gräs i en båttank. Hur lyckas man få i det av misstag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj -trampade jag i klavert nu igen.Skäms

Det jag skrev brukar va ett stående skämt från min sida, men naturligtvis med ett djupt allvar.Cool

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä du Toaen! Inte trampar du galet det är min uppgift. Beundransvärt att du orkar vara så respektfull i alla lägen här gajden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigast på sjön:
se till att det är njutbart för alla ombord, då faller *säkerheten* på plats av sig själv, liksom Skrattande

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 maj 2009 | 20:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...