s-1027706 0 Postad 14 Maj , 2009 Hej! När jag köpte min båt så ingick det ett bromsatsläp och det var helt nytt! Värt ca 20 000:- och det var lite därför jag valde min båt ny motor och fyrtaktare och en kändbåt med nytt kapell. Allt kändes bra.. Men nu i efterhand funderar jag om det inte är bättre med ett obromsat släp (30 kärra) då slipper man skatta för den och lika så försäkring och det tar bort en kostnad som man kan lägga på båten i stället. Eller vad gäller det för regler när det är båtsläp? Jag har för mig att det måste vara en stel axel (utan fjädring) för att det ska räknas som en 30 kärra inga bromsar och påskjutbroms eller... Kan jag säga upp min skatt och försäkring och sätta på en varningstriangel och tuta och köra med den ändå? För jag åker bara mellan ned/upptagning och vinter förvaring.. Hur gör ni och vad gäller det med dessa båtvngnar någon som vet eller har god erfarenhet av detta stora problem.... Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 Maj , 2009 För att släpet skall slippa besiktning och registrering så krävs det att det varken har bromsar eller fjädring. Verkar lite tokigt att göra det på din vagn tycker jag. Försäkring behöver du ju inte för att köra med vagnen. Kan du inte bara ställa av den och låtsas som ingenting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 14 Maj , 2009 Kan ju vara bra att ha den försäkrad ifall den blir stulen. Hadde min förra trailer försäkrad. 300kr/år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 14 Maj , 2009 Kanske du bör sälja din trailer och köpa en enkel s k båtupptagningsvagn då? Du kan ju göra nåt kul för pengarna du får över. Men kanske din båt blir mer lättsåld med en registrerad trailer (80 km/tim) den dag du skall sälja? Fundera på det. Jag har också en reggad trailer (Bålstasläpet REG 1350) och visst kostar det lite med besiktningen och även att ha den försäkrad men jag trailer lite då och då så för mig är det värt att ha en reggad 80 km/tim trailer. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s-1027706 0 Postad 14 Maj , 2009 Syftet var att jag skulle kunna ta båten dit jag vill men det gör jag sällan.. Det är ändå lite konstigt att man inte kan ta en vanlig vagn som en 30 kärra genom att sätta en skylt och sen köra i 30 km/h. Det borde vara ett bättre alternativ i stället för att svetsa ihop något som kan vara en fara på vägar, man undrar ibland vad myndigheter tänker med. Eller handrar det bara om pengar? Är det någon som har en vanlig kärra och har satt en varningstriangel och blivit stoppad av farbror blå/vit. Vad säger de då... Annars kan man på hösten skicka in skatte märket och ställa av vagnen och få tillbaka lite pengar.. är det dyrare att sen ta den i bruk, än att man låter bli?? Ni tycker kanske att jag är lite besvärlig men det gäller att spara in pengar där man kan.... Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Maj , 2009 Om jag hade varit i dina kläder hade jag ställt av vagnen. Då slipper du alla kostnader förutom 30 kr om året i registeravg. Sedan hade jag skruvat av reg.plåten och hängt på en LGF-skylt och kört. En 30 vagn blir ju knappast farligare för att den är utrustad med bromsar och fjädring. Håller med om att det känns sjukt att försämra den. Skulle du sedan ångra dig, kan du ju alltid skatta och besiktiga vagnen som vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 14 Maj , 2009 Nu kanske jag är ute i det Blå o cyklar.Du köpte Båten p.g.a släpet ?! Är det inte så att det är Besiktning vartannat år på släp ?.skatt ca 200kr/år Besiktning ungefär lika mycket,vilket blir den enorma summan av ca 300 kr/år,om du ställer av den vinterhalvåret så spar du ca 100 kr/år.Ha en bra dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 14 Maj , 2009 Du är inte uppe i det blå, snåljåparna kan ha en egen sida som de kan skriva på och ofta. Då hinner de inte vara ute på sjön så mycket, kanske inte alls det blir ännu billigare. Och då slipper vi vanliga dödliga som fattar att båtlivet kostar läsa dessa inlägg eller om man vill le åt eländet, välja när man skall läsa. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Maj , 2009 Vad myndigheter tänker med? Nja, det är nog människor bakom det där, och det finns säkert motiv också. Sätt in en bytesannons på blocket, det är säkert flera som köpt båtvagn, men kommit på att dom vill köra fortare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 14 Maj , 2009 En bra bromsad trailer säljer du på studs på blocket. Köp en upptagningsvagn om du inte kör någon längre sträcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 14 Maj , 2009 Hej ! Är ägare till em obromsad kärra. Det är en boggiekärra med lastkapacitet 2000kg. Lastar båt med längd 6,45 m och cirkavikt 1250 kg. Skulle säkert kunna ha båt med längd 7 meter. Obromsad kärra är att rekommendera för att hålla kostnaderna nere och slippa besiktning. När kör man fortare än 30 km med 1,5 ton på kärran ? Det Du skall titta på är dragkapaciteten på Din bil. Gå in på Transportstyrelsens webbsida så finns det info där. Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s-1027706 0 Postad 14 Maj , 2009 Storfräsare finns det gott om! Och har man dåligt med pengar så har man inget med båt livet att göra enligt en del av er.. Det jag menar att man kan spara in lite pengar både här och där, det blir tusenlappar i längden. Och det tycker jag är inget fel med att leta efter dessa kryphål för att få en bättre tillvaro även om min skatt ligger på 410:- besiktning vart annat år...Jag vill inte heller byta bort den, för helt plötsligt så vill jag kunna ta båten någon annan sjö än i hemma sjön. Att i stället svara på mina frågor och jag får dumma komentarer, det säger mer om er som skriver sådana ting än om mig... Sen finns det de som har en sämre tillvaro med arbetslöshet och dålig ekonomi på grund av ett olycksfall i arbetet, fast då ska man nog inte ha båt. Fast att man älskar att komma ut på sjön. Man väljer nog att gå arbetslös och arbetsskadad och då är det fel att tänka i hundralappar. Jag förstår också att många lejer bort det mesta med survis och renovering och allt som har med båt att göra, men det är väl det som är att ha båt, att göra allt själv och veta allt om båten. När det blir fel på den mitt ute i sjön.. Men det är klart man kan ju alltid ringa någon om hjälp det kostar ju bara några hundra lappar... Förlåt att jag blev lite stöt! men varför ska det vara så svårt att skriva trevligt för vissa, det är kanske ännu dummare varför änns svara, om ni tycker att jag är både snål och dum som vill tänka på utgifterna. Och vem är inte efterklok efter sina inköp att man borde ha valt ett annat släp...I vissa paket kan man inte alltid välja.. Det jag skrev också var att jag valde denna båt för den nya motorn, släpet och känd båt med nytt kapell. Lägger jag i hopp dessa saker så har jag fått båten gratis med tanke på vad släpet och motor kostar och det tycker jag är ett bra köp! Vill jag, så kan jag byta ut eller sälja båten, och det kan jag göra utan att änns förlorat pengar på affären med den motorn och släpet... Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Maj , 2009 Jag vill inte heller byta bort den, för helt plötsligt så vill jag kunna ta båten någon annan sjö än i hemma sjön. Att i stället svara på mina frågor och jag får dumma komentarer, det säger mer om er som skriver sådana ting än om mig... Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt för mitt tips om bytesannons på blocket. det säger mer om er som skriver sådana ting än om mig Ja kanske det.. men ja' ä int bitter..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 14 Maj , 2009 Angående trailers med fjädring och dyligt. Kan tänka mig att de inte vill ha sådana som oreggade 30-släp eftersom det antagligen skulle bli så att det är rätt lätt att köra mycket fortare med släpet då. En kärra utan fjädring och bromsar vill iallafall inte jag dra så jäkla fort. Är nog för att undvika mygel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 15 Maj , 2009 Hej, om du vill vara helt laglydig så kan du ställa av kärran, skruva av regskylten, sätta på en LGF-skylt, lossa på påskjutsbromsen och sätta träklossar och spännband för att blockera fjädringen. Jag har själv en USA-trailer och släpar runt på ca 2,5 ton båt och för att spara båt, bil och släp så väljer jag att inte klossa fjädringen när jag kör till och från upptagningen. Jag har en god vän som är trafikpolis och vi har pratat en del om hur han skulle förhålla sig till ekipaget. Svaret är att det förmodligen inte är många poliser som skulle ge böter vid en kontroll, men att det kan bli problem vid en olycka. I en olycksrapport så kommer det definitivt att framgå att kärran var fjädrad och frågan är vad försäkringsbolag och polis säger om det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 15 Maj , 2009 Om ni kör runt med tunga ekipage med B-körkort bör ni kika på hur mycket ni får dra med er bil. 2,5 tons släp med B-kort....nja då är det olagligt. Jag har en Audi A6 , den får dra 1150 kg med B-kort och 1900 kg med E-kort. Det spelar ingen roll om det är ett godkänt 30 släp , vikten får ej överstiga 3,5 ton totalt på släp dragbil tillsammans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SorenD 0 Postad 15 Maj , 2009 Sen är det även stor skillnad på hur mycket hur mycket en bil får dra bromsat resp obromsat. Vår Toyota får dra 1400 kg bromsat men bara 500 kg obromsat. Värt att tänka på utöver det som gäller för B-behörighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 15 Maj , 2009 Hej Det finns mkt bra trådar i ämnet släp vs efterforden (30 kärra) på forumet som tar upp regler kring dessa. Jag själv frågade runt ang just detta innan jag inhandlade min nuvarande båt samt kärra, och kom fram till att det inte finns några riktigt tydliga lagar/regler då det gäller efterfordon och just dess maxvikt efter ett visst dragfordon med B-kort. Jämför med en traktor och bondens ofta stora jättetunga bromsade efterfordon. Ett efterfordon får dock ej ha fjädring, kan vara med/utan bromsanordning (obs behöver ej vara traditionella bromsar som jag uppfattat det enligt reglerna) samt måste ha en viss reflexutrustning mm. Den vanliga max totalvikt på 3500 kg för B-kort gäller EJ vid användandet av BROMSAT efterfordon, utan då gäller aktuell polismans bedömning av att kopplingen/lasten är säkrad vid ev kontroll, dvs EJ samma regler som med släp (dessutom tolkar jag lagen ang max släpvagnsvikt på dragbilens krok som att denna endast gäller till punkt och pricka för just SLÄP, som ju får framföras i högre hastigheter än 30km/h. Drar man ett bromsat efterfordon i 30 km/h med ett dragfordon vars krok har typats för tex 3000kg för att dra släp i 80km/h, så bör detta ju klara en högre vikt i 30km/h - alltså polismannens bedömningssak, detta baserat på ett mailsvar jag fått från vägverket i denna fråga). Att ett efterfordon ej skall ha fjädring tolkar jag endast som att man ser fjädringen som en säkerhetsrisk om denna börjar bli sliten då dessa fordon ej besiktigas till skillnad från ett släp. I övrigt anser jag tex us trailers (i bra skick) som ju oftast har fjädring och är mkt rejält byggda som mer lämpliga att dra båten med i 30km/h än en dito nordisk/hemmabyggd variant utan fjädring, och det tror jag faktiskt sheriffen på vägen med gör. Vill du vara 100% säker på bötesfritt så byt kärra, i annat fall skulle jag avregga den du har, sätta fast en lgfskylt (30 - varningstriangel typ) väl synligt, ta bort regskylten, se till att säkra lasten (båten) ordentligt - gärna för mkt, samt köra ekipaget med en för ändamålet rejäl dragbil - då tror jag inte någon tycker du gör ngt fel och alla är nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s-1027706 0 Postad 16 Maj , 2009 Tack för era svar! Det är trevligt att man kan diskutera och utbyta erfarenheter och tankar i bland och det behöver inte alltid vara kloka tankar, ibland kan även de enkla eller obetydliga frågor få en posetiv väning och utmynna i något nytt och kreativt tänkande som löser någon ting annat problem... Nog blir det så att jag behåller mitt släp för jag har just bytt bort min dyra A6 mot en polo variant.Så jag måste ha ett bromsat släp för att få köra min båt. För då slipper jag låna bil när jag ska ta den till sjön. Men det jag nu undrar över.. Måste bilen kunna dra hela totalvikten som kärran är godkänd för, eller räknar man bara i hop kärra och båt så får den dra det samman räknade vikten om det under stiger bilens totala dragvikt i bromsatsläp? Förstår ni vad jag menar! Tex, Bilen får dra bromsat släp med total vikt på 900kg och kärran får max lastas med en totalvikt på 1200kg inklusive vikt på kärra. Men min kärra med båt uppnår bara till 850kg, på grund av en liten båt. Får jag då dra denna last? Eller är det kärrans total vikt som gäller oasett vad jag lastar på kärran. I så fall får jag inte heller köra en sådan kärra tom eller hur? Mvh 495 ht Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Maj , 2009 för var regeln så fort något är lastat så gäller totalvikten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 17 Maj , 2009 Angiven totalvikt gäller alltid. Släpet har en totalvikt angiven i registreringspappret. Denna angivna vikt får aldrig överstiga dragfordonets tjänstevikt = olovlig körning om du bara har B-kort. Det innebär alltså att du inte får köra kärran tom i detta fall. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser