Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Boogurra

Alpha One trim - inte hela vägen ner

Rekommendera Poster

Efter att efter visst bekymmer fått hydraulkolven på plats:  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=278875

har vi efter sjösättning märkt av att det inte går att trimma ner drevet hela vägen. Båten klarar helt enkelt inte att komma upp i fart då vi är 6 pers ombord, om inte alla sätter sig fram i båten. Detta är hyfsat irriterande i långa loppet  ;-) och hoppas nu att någon kan tipsa om åtgärd. 

Det finns ca 5-8cm kvar på hydraulkolven som inte vill in i cylindern vid max down-läge. Detta är inte relaterat till elmotorn, den går/låter som den skall, och vi har motionerat drevet upp och ner många gånger, så luftat bör det vara.

Alpha One 1993

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att kolven ska inte hela vägen in ,  hoppas du ser på min bild att det är 5-7cm av kolven som inta ska in i bottenläget ...

Drevets vinkel avgör om du har rätt eller fel .. när drevet är ''inne'' så är det bara några få graders lutning just inåt  .. syns klart å tydligt även om båten ligger i .

( ser du kolvens blanka del  ..så mycke har jag hissat upp nu ...är du med? )

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 14 maj 2009 | 08:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare en båt med ett gammalt Alpha One drev som en dag inte ville gå ända ned. Dock hade jag nog en annan hydraulpump än vad du har men jag löste det efter lite kliande i huvudet.

Jag lossade påfyllningsskruven eller om det var en luftningsskruv minns jag inte riktigt. Därefter ställde jag mig på drevet så sjönk det in till ändläget samtidigt som det bubblade ut lite hydraulolja/luft ur pumpen. Om det är rätt att göra så vetefan men det funkade för mig. 

Att cylindern inte går helavägen in måste ju beror på att det är luft i sytemet eller för mycket olja?

/Joch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...