Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
varaderon

Plotter

Rekommendera Poster

Är det någon som kan tipsa om en bra sida med gps/plotter till hyfsade priser.

Tack på förhand.

Mvh/Bengan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.eaglenav.se/sv/

Köpte IntelliMap 642C iGPS Kartplotter. Bland de billigare. Funktionen vs andra kan jag inte uttala mig om, förutom att den fungerar bra. Enkelt att se även i fullt dagsljus.

Flertalet andra billigare varianter har inte 640 * 480 i upplösning, utan oftast betydligt mindre, vilket påverkar detaljer mm.

Sök på produktnamnet så hittar du den på flertalet siter, köpte min på Hjertmans.

Bäst i test i någon båttidning.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är haken med sjökorten? Det skiljer ju en hel del i pris mellan dom, från 1095kr (nautic path) till 3295 för det dyraste(c-map max nt mega wide)

Nautic path täcker ju hela norra europa....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent alltmänt kan man säga att vissa modeller av sjökort passar vissa navigatorer.

Du kan alltså inte blanda som du vill. Jag köpte Eagle. Denna använder Navionics sjökort på SD kort. Både formatet och typen måste passa just din navigator.

Sen finns det STORA och små sjökort. Dvs hur stor del av världen de omfattar. För navionics kan man köpa öst eller väst för 1500 kr. Bor du i mitten och trailar så måste du köpa båda om du tex vill köra i både vättern och östersjön. Då blir det billigare med deras 44XG eller vad den nu heter eftersom hela sverige är med på samma kort.

Nauticpath tex (om jag kommer ihåg rätt) är bra på hav, och värdelösa på svenska sjöar, detta får dock tas med viss misstänksamhet.

De flesta tycker deras är bäst, men personligen har jag svårt att tänka mig att ett visst märke skulle vara vare sig bättre eller sämre.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trailrar ju mest i sydvästra sverige och vill ha ett sjökort som funkar bra i sjön bolmen. Eagle 642 verkar ju rekomenderas varmt här så det lutar nog mot den, så då får det nog bli Navionics västra kort då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker varenda handlare av rang lägger ut nya plotter på blocket. Går säkert att fynda där.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vara en djungel det här. Konstigt att det inte finns någon form av standard...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Köpte en navman tracker förra året, nu heter dom northstar http://www.wikingmarine.se/catalog/northstar-538i-p-411.html

Funkar jättebra!

Dessutom finns det en bränsleflödesmätare att köpa till för 1000:- (ska hämta min idag:-)

Denna kopplar man in i plottern och får upp sin bränsleförbrukning så man kan ränka ut sin ekonomiska fart vid olika belastningar, och hur mycket som finns kvar i tanken. En billig funktion, om man köper rätt plotter...

Lycka till i djungeln!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...