Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Freppesito

evinrude -80 20hk strulande startsnöre

Rekommendera Poster

har en gammal 20 kh evinrude från -80  som när man drar i startsnöret så låser det och hugger och tar tvärstopp på olika längder ut oavsett växelläge.

tog isär kåpan och ser att märkningen på dragsnörets snurr skiva som ska vara vid pilen inte ligger i position utan 3 cm därifrån. men hur justerar man det. är det bara att korta snöret? snöret går ju inte att linda av eller på utan endast rullas upp genom att snurra skivan.. ( krångligt förklarat kanske ; )   )

nån som har några tips på hur jag kan komma till rätta med strulet.??s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rastlöst undrar man om det finns någon som kan hjälpa en att komma ut på sjön så snart som möjligt.. hur gör man om monteringen av startsnöret? har sökt lite och sett att man kan snurra skivan baklänges utan monterat snöre för att spänna fjädern , men hur ser man till att pilen hamnar i rätt läge.. skulle behöve lite instruktioner..och huggandet när man drar i snöret , beror det på nåt annat fel än att skivan står i felläge med helt inrullat startsnöre.,... ; )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

linhjulets läge har inget med detta problem att göra ,vad som är felet är att startspärren för växeln är fel justerad ,är det inte en plast klack som går emot linhjulets klackar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

du hade helt rätt.. det var skruven som lossnat till växelväljaren så att klacken inte släppt ut.

plockade ihop den och justerade pilens läge med snörlängden , backade skivan genom att snurra 2 varv innan jag knöt i snöret för att få den att snurra tillbaka snöret ordentligt.

allt funkade fint i 3 till 4 starter men sen så skallrade visst mitttskruven till skivan loss (den som håller ihop fjäderns (hus) och när jag kikar in där så har fjädern gått av.. jäv..ar!!!

Finns dessa att hitta fortfarande och vad ligger en sån på ,. båt butiken har stängt för dagen och jag tänkte höra lite här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...