strober 1 Postad 13 Maj , 2009 Tanken var att köpa ett antal fat för att i båtklubben dela detta mellan ett par båtägare (mer eller mindre på en gång). Känner till att faten inte får fraktas utan att ha ett visst tillstånd. Finns det några hinder eller lagar som omöjliggör denna idé? Får/Kan man som privatperson köpa bensin på fat? Senast ändrad av strober | 13 maj 2009 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xcelro 4 Postad 13 Maj , 2009 I princip får du inte transportera, lagra eller handha en större mängd än en typ jeepdunk. Ända undantagen är i din bil, båt eller annat fordon som konstruerats för att bära sin egen tank som ju mycket väl kan, och oftast är, mångfalt större. Kan förefalla märkligt men så är det. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Maj , 2009 Men finns det en begränsning på hur många jeep dunkar du får ha i bilen då? Eller begränsningen på storleken på jeep dunken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 14 Maj , 2009 Båtnytt skrev om detta i nr 1 2009 mängden man får frakta har ökat markant. Jag tror att man numera får frakta upp till 240 liter (EU-anpassning). Men du får bara förvara 20 liter om det inte är i båtens tank... Den som har den tidningen kanske kan fylla i med fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 14 Maj , 2009 Så här är det: 1. Reservdunkar (bärbara bränslebehållare som det heter i ADR), totalt max 60 liter. 2. Brandfarliga vätskor (t ex bensin), max 60 liter/behållare och totalt max 240 liter. Totalt kan du alltså transportera 300 liter bensin (eller diesel) som privatperson, men inget kärl får vara större än 60 liter. //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbjo 0 Postad 15 Maj , 2009 Jag vill minnas att man får lagra 1000 liter, men det kan vara diezsel jag minns... T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser