Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Mikaelsaterberg

md5b går dåligt ryker och har tappat effekt

Rekommendera Poster

Hejhej har haft problem med vår albin78 med motor md5b pga att den har tappat effekt och den ryker ordenligt ibland vi har kommit fram till att det borde vara spridaren som har / håller på att paja eller ventil spelet som är för glappt. Nu när vi har grejat på ikväll så får vi tyvärr ej ut spridaren ur blocket. Någon som vet om det är en avdragare av något slag som gäller? eller kanske är det våld som bara den som är den rätta taktiken?

bifogar en bild med problemet. vore tacksam för svar!

MVH Mikael Säterberg

post-10009055-1394235913,6965_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke

Spontant tror jag dina spridare är i behov av service, alt. justering. Efter ett tag brukar spridare becka fast , jobbade en gång på en traktorverkstad där vi hade en mojäng som man gängade fast på spridarens topp med en stång försed med en klump som slogs uppåt mot ett stopp. En typ av draghammare, slaghammare eller vad den heter numera.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att man kan lossa på muttrana cirka 5mm  och sedan starta motorn för att få kompresionen att släppa på spridarna ( vet en som fick det förlsget till en MD6 )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mikael.

Jag hade liknande problem, motorn rök, ömsom vitt o ömsom svart, och till slut gick den inte att starta alls. Det visade sig vara en genomrostning av kanalerna i cylindertoppen så kylvatten kom in i insug- och/eller avgaskanalerna. Det blev ny topp, Volvo Penta i Límhamn hade en utbytes d:o för 8500 kr, vilket så klart hjälpte, motorn går nu som en klocka.

Du bör kolla kompressionen, går motorn att dra runt på svänghjulet för hand är det dags att kolla endera av kolvringarna, ventilerna (spel eller brända?), topp-packningen eller, som i mitt fall, toppens kanaler.

Lycka till!

Mvh, Lars-Åke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma bekymmer förra året. Lyfte av toppen i vintras och hittade rostangerpp på avgasventil och ventilsäte. För mig räkte med att slipa in ventil och säte med specialslipverktyg från bilverkstaden.

Går som en klocka igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...