Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Mikaelsaterberg

problem med att få ut spridaren ur md5b

Rekommendera Poster

Hejhej har haft problem med vår albin78 med motor md5b pga att den har tappat effekt och den ryker ordenligt ibland vi har kommit fram till att det borde vara spridaren som har / håller på att paja eller ventil spelet som är för glappt. Nu när vi har grejat på ikväll så får vi tyvärr ej ut spridaren ur blocket. Någon som vet om det är en avdragare av något slag som gäller? eller kanske är det våld som bara den som är den rätta taktiken?

bifogar en bild med problemet. vore tacksam för svar!

MVH Mikael Säterberg

post-10009055-1394235913,644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva specialverktyg. I manualen till min MD6A står det att om spridarna sotat fast kan man behöva använda tång och vrida försiktigt fram och tillbaka samtidigt som man bänder mot oket som håller ner spridaren med en skruvmejsel eller liknande. Jag lossade nyligen en av mina spridare pga att ena bulten som håller fast den hade gått rakt av. Den satt som berget, innan jag kom på den lysande idén att konsultera instruktionsboken, där ovanstående stod att läsa. Sen gick det galant Nåja, lite svordomar och uppgivenhet, men den lossade snart.

EDIT: På din bild skriver du att du lossat bränslerören/slangarna, men det står inget om de 2 pinnbultarna/muttrarna (pos 9) som håller fast spridaren är lossade? Men det förutsätter jag?



Senast ändrad av KillerBoo | 13 maj 2009 | 23:02



Senast ändrad av KillerBoo | 13 maj 2009 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack för det snabba svaret jag bifogar en bild igen så får jag se om jag tänker rätt nu! jo muttern brickan vid oket har jag skruvat bort !



Senast ändrad av Mikaelsaterberg | 13 maj 2009 | 23:31

post-10009055-1394235913,7434_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade glömt att sätta dit muttrarna efter en spridarrenovering och startade motorn. Spridarna poppade då upp ur sina hålor. Dom hade visserligen inte fastnat ännu.

Alltid borde det ge ett litet bidrag åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Har många gånger hört talas om metoden att lossa lite på oket och starta motorn, men inte testat själv. Däremot har jag en gång lyckats fördärva en spridare genom att bända för mycket mot uttaget för returledningen. Skulle försöka med motormetoden om det tar emot för mycket med vrida bända.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ej hur din motor ser ut men på min Tamd-41 så är risken med att ta fram kofoten är att spridarhylsan kan följa med upp och då får man in vatten  i cylindern, mitt råd är att prata med någon penta mekare för dom har ett specialverktyg för att få ur spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En provisorisk slaghammare skulle kunna fixas med ett rör och en större hammare som skaftas av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ähhh en tygbit att skydda med och en rejäl tång. sedan vrider du vara fram och tillbaka så lossnar den. Den lossnar lätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har nu fått ut insprutaren och har provtryckt dem med 180 kpa och den är i fint skick nu till frågan vad är det för något fel på motorn pga av att den ryker svart ibland och att den har tappat effekt. ventilspelet kanske ? eller kolv /kolvring kanske eller kanske matarpumpen? vet inte hoppas på svar mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fick du ut spridaren då?

Varför inte bjussa på lösningen när du sitter med den!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med ventilspelet, sen tycker jag att du ska komptesta eftersom det talar om hur dina kolvringar mår. Jag tycker det låter som om den går för fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att luftfiltret inte är igensatt?

Svartrök beror mycket sällan på spridaren, blårök däremot.

Att den ryker svart och går tungt beror med stor säkerhet på att den just går tungt, fel propellerval eller att transmissionen kärvar.

Annars är det regleringen i pumpen som ger för mycket bränsle, vilket inte borde göra att den går tungt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...