Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Lasse_are

Ryds 440 Gt...

Rekommendera Poster

Hej alla båt människor.

Jag har nyss köpt min första båt en Ryds 440 Gt med en 40 hk 2 takt Yamaha motor. 

Men min fråga är???

Hur mycket motstånd ska de vara i ratten när man svänger? Som de är nu så måste jag använda 2 händer, de går med ena handen men då får ja ta i lite.

Kan man säga att de ska vara som i en vanlig bil med servo??? Eller ska de vara lättare alt tyngre?

Båten har stått nästa i två år på land.

Kan vajern ha rostat???? Kan man smörja upp den eller måste man köpa nytt??? För jag misstänker att de inte är speciellt bra om den går av under fullkörning.

Skulle vara tacksam för svar, för snart ska båten iGlad,

MVH Lasse

Senast ändrad av Lasse_are | 14 maj 2009 | 07:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en likadan båt fast med en johnson 50. På min båt så är styrkabeln ny, så man kan styra med en hand ganska lätt. Men det är ju lite trögare än en bil förstås. Det kan vara värt att prova smörja upp den. Tror att en ny kostade, om jag inte minns fel 600kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en fråga ang ryds 440:

Skall det vara så att regnvatten ska rinna ner i kölen på denna modell eller är det

ett slutet system med lufttankar under durken. Båten kan ligga i vatten en månad utan att något händer. men när den kommer upp på land så går det att tappa ur vatten från dyviken efter att det regnat. Har provat att fylla vatten under bänken bak och de är där som vattnet verkar komma in... är detta något att bry sig i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...