Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Salstad

Solcell men vart ?

Rekommendera Poster

Hej,

har en solcell på 25W som jag skall installera i min båt, vet dock inte vart jag skall fästa den. Min båt är inte optimal när det kommer till utrymmen så vore tacksam för tips och ideer.

Vill helst ha den permanent vilket gör allt avsevärt mycket enklare.

/Andreas

post-19089-1394235913,0488_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte båtens fel men det skall inte vara någon permanent monterad solpanel på denFlört. Men ifall du monterar dit en så kallad targabåge kan du sätta panelen där. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag vet Nitro Tungan men använder båten så pass mycket att jag behöver en soll cell permanent och dessutom är det mindre stöldvänligt med permanentlösning (tror jag). Eftersom en targabåge skulle bli jättestor på båten är det ingen alternativ tyvärr (har funderat på det) för kapellet är högt och stort så det skulle förmodligen se helt sjukt ut Skrattande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du plats att stuva undan solpanelen när den inte skall användas/ladda?

Verkar svårt att hitta nån ledig plats annat än på taket till krypinet i fören. Då kunde du ha den där löstagbar och så använder du kontakt (hane/hona) så du kan ta loss elkabeln och stuva undan panelen (men då har du stöldrisken om den ligger löst). Finns stolpar att ha solpaneler på men de är väl mest för segelbåtar.

Nu har du ju redan en solpanel men kan ju ändå tipsa om att det finns dels ihoprullbara (tror dock ej de är riktigt så effektiva som de stela) och dels finns det sånt du sätter fast på skrovsidan (el annat lämpligt ställe), OZSolar http://www.ozmarine.se/OZsolar/Eng/IndexOZsolarEng.html
T ex deras 18 x 132 cm solcelllsremsa kunde kanske ha passat att sätta på ena sidan ovan relingslisten i fören på en sån båt du har, eller kanske 2 st = 50 Watt.

Hur är det i aktern på styrbords sida, får det plats nåt där? Kanske med nåt vikbart ställ för solpanelen kunde gå att hitta på dels så solcellen får sol på sig dels du kommer åt motorfästet för extramotorn. Se bilden från din sjöbod här bredvid.

/Bo

post-1495-1394235913,798_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis, har sett de panelerna och tänkte som du att en stel eller vad man skall säga är mer effektiv. Tycker att den funkar bra, har haft den lös förra säsongen men är rädd att låta den ligga när man inte är i båten.
Stolpar är ett alternativ vilket kanske inte är oprimalt pga motorbåt, får vara större dimensioner i så fall. 
Mmm det är svårt detta, vill kunna toppladda i hamn utan att vara på plats vilket är mitt problem. Har inte ström i bryggan så känns som enda alternativet. En tanke jag haft är att sätta den ovan på motorkåpan med ett löstabart fäste men gillar inte att förstöra kåpan. Är lite för pedantiskt eller vad man skall säga Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Kolla på Noa solpanelhållare. Då kan du sätta solpanelen i räcket fram på båten.

Här

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför inte, kanske är så att jag måste släppa en tanke för att få den andra på denna båten. Permanentlösningen är kanske något jag måste ha överseende med ? Med Noa fästen kan jag ju ha den sittade så fort vi är i båten och då få till en bra anordning som håller när vi åker dessutom.

Tack för tipset !

Skall klura lite till, har fått en ideé i natt när jag inte hade något för mig Förvånad. Ett fällbart fäste bakom motorn (bilden). Där jag kan fälla upp den och ner när motor skall upp eller vi flyttar oss (land eller vatten). Lite risker med vatten m.m finns men den är ju gjord för att sitta permanent så känns som den skall klara det.

Kanske kan vara något, eller så får det bli Noa fästen.....

Senast ändrad av Salstad | 15 maj 2009 | 08:05

post-19089-1394235914,8467_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Hoppas att det löser sig för dig. Jag har nämligen sätt en Bayliner på min marina som har Noa fästen och paneler på båda sidor i fram på båten. Det såg helt OK ut.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...