LarssaJ 0 Postad 12 Maj , 2009 Hejsan:) Vi har en maxim med en gammal md21 som börjar bli till åren Den går inte så fort och har börjat att kosta att laga, så vi är på jakt efter ny motor som skulle passa bra Nu undrar jag hur många det finns till maxim. Länka gärna till nån/nåra motorer som man kan jämföra osv . Mvh Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 13 Maj , 2009 Det finns ju inget som passar rakt av, om du har lust så kan du ju kolla i min tråd om motorbyte i min Maxim, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267562&highlight=aurora Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarssaJ 0 Postad 13 Maj , 2009 Tjenare, det var riktigt intressant byte det dära Men måste man bygga om allt det dära när man byter motor?Eller finns det ngn annan som passar någorlunda.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 13 Maj , 2009 Det bror ju på om du vill ha mer fart i båten också..Det finns ett antal olika märken tex. VP,Vetus,Lambardini mfl. som har motorer på mellan 75 å 90 men då hk måste man byta till ett nytt segelbåtsdrev också som klarar den högre effekten.Då får du lite mer att åka med än i dag.Det finns en tråd här som innehåller lite info om fart osv.Rätt dyrt alternativ VP D2-75 och Vetus 80hk ligger på ungefär 130000-150000kr med ett nytt s-drev Lambardinin är något billigare har jag fått för mig.. Om du nöjer dig med att ha samma fart i båten som idag så köper du en Sole`, Nanni eller Vetus på typ 40-50hk med adapter till ditt bef. S110 drev dom har ungefär samma vrid som Md21an så prestandan torde vara likvärdig som med 21an.. Vetus 42hk med adapter såldes i våras till mässpris för 83444kr. Lite billigare det men fortfarnde rätt mycke pengar.. Själv så räknar jag kallt med att min Md21b håller i minst 10 år till(hoppas iaf.) /lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarssaJ 0 Postad 13 Maj , 2009 OKej tackar för lite alternativ:) Nja vi vi ha lite mera toppfart, för den har inte ork till över 7 knop när den är fulltankad och fulllastad. men den går stadigt i 6-6.5 knop.men det är vissa transport sträckor man vill Öka lite granna. Men jag får jämföra lite granna:) ja Din håller nog länge:D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 14 Maj , 2009 Ja,det är ju självklart att du vill ha lite högre marchfart.Skulle själv inte grina över 11-12 knop istället för dom 6-7 som finns nu... Då är det bara för dej att slå till på en ny motor med nytt s-drev med lambardinin tycks jag ha läst att det blir ca 15 knop på topp... Har för övrigt för mig att jag läst nån stans att VP ska komma med nya motorer i D2-klassen.En sån på 75hk som också går att chippa vore nog mumsigt. Har sett att nya motorer verkar lite högre än 21an så att folk får göra om motorluckan.. Men om man har ork och kunnande ska man nog göra som markus,bygg om till rak axel då finns det ju många fler och starkare alternativ...Det blir kul att höra hur hans båt uppför sig i vattnet.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser