Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
tonbr

Bytt generator, S och L, vad är vad?

Rekommendera Poster

Under vårrustningen passade jag på att rota lite i elsystemet och bl a byta upp mig till dubbla förbrukningsbatterier. passade också på att byta generator från min gamla 25 A till en bättre beg från en Mazda 323 90-94.

Efter att ha sökt på nätet vad anslutningarna på generatorn ska kopplas till har jag hamnat i trubbel. Generatorn har tre anslutningar, B, S, och L. Alltså jordning till motorblocket. B måste ju ändå vara utgående plusanslutning.

Men vilken av S och L är D och vart ska den andra kopplas?

På ett ställe jag läste sa man att S var regulatorns spänningsavkänning och skulle kopplas till startbatteriets pluspol. L skulle (från samma sida) vara samma som D och indikera laddning via laddningslampan respektive ge ström till fältlindningen för att få igång laddningen.

Vad är rätt, någon som kan något om detta och speciellt generatorer från Mazda 323, 90-94?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte du inte blir hjälp av att läsa www.startmotor.se/page/generator så tror jag att det är ett bra forum för din specifika fråga för en typisk Japansk generator...



Senast ändrad av Reine | 13 maj 2009 | 08:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Reine. Kollade deras hemsida och passade då på att maila dem i frågan. De svarade direkt (särskilt tack för det).

L = D , alltså kopplas denna till laddningslampan och ger ström till fältlindningen för att magnetisera och därmed initiera laddning från generatorn.

S = spänningssvkänning och kopplas till batteriet för att på så vis känna av behovet av laddning till batteriet.

Har ett skiljerelä i båten mellan start- och förbrukarbatterierna. Detta torde innebära att jag (med grova och friska kablar) kan koppla S till första bästa batteri och där mäta alla batteriernas genomsnittliga laddningsbehov. Om jag förstått det hela rätt så ökar motståndet i ett fullladdat batteri och därmed styrs laddningsströmmen automatiskt till det/de batterier som behöver laddas mera. Egentligen borde det räcka att koppla S till B /B på generatorn som ju är i direkt kontakt med alla batterierna när morotn går och laddning sker.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan så som det hjälpt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde det räcka att koppla S till B /B på generatorn som ju är i direkt kontakt med alla batterierna när morotn går och laddning sker.

Nja, i så fall skulle ju sense vara helt onödig och inte behövas/finnas Oskyldig

Merparten generatorer har ingen sådan ingång, men så laddar dom också sämre om man inte ger dom *fet* kabel till batterierna.

Oavsett hur grov kabel man har mellan generator och batteri(bank) så uppstår alltid ett spänningsfall, som resulterar i ökad laddtid.

Med spänningsavkänning direkt på batteri(bank) kompenserar man (generatorns regulator) spänningsfallet i kabeln genom att öka utspänningen på generatorns utgång B så mycket som behövs för att kompensera bort spänningsfallet i kabeln.

Forgus31 har sett skillnaden..
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=286318

Sen ska du naturligtvis koppla sense till den/de batteri(er) som har sämst laddningstillstånd = förbrukningsbatter(erna).



Senast ändrad av Gunnar_ | 13 maj 2009 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prexis!

Har man en sensorledning kan man lätt ansluta diodavskiljare utan att tappa spänning. Dioden i framriktning tar dryga 0,5V och då har man tappat stinget i laddningen. Med senseledningen tar man alltså bort det tappet.

Den rätt vissna spänningen 14,1 V från min ganska fräscha 65A generator gav alltså på batterierna tidigare bara 13,5-13,6V.  Den ganska nya generatorns hade också lite för låg spänning från fabrik. Då får man aldrig ett helt fulladdat batteri.

Men med en diod i senseledningen till pluspolen på batteriet kan jag alltså höja upp den 0,7V (eller 0,5V, finns olika dioder) så kan man toppa batterierna med det där sista 10-20%-en. Jag fick istället 14,6-14,7V och batterierna får full laddning.

Idag kom Gunnar, den trevlige bryggrannen och påminde mig om att jag skulle kolla på hans generator. Jag tog med multimetern och mätte på hans startbatteri. 14,5 V från en gammal Yanmar med originalgenerator på 35 A.

Föredömligt. 60 kvmm kablar, uj uj. Inget att anmärka på där inte. Däremot hade han inte nån laddning alls till sina 400 Ah batterier utan laddade dem vid bryggan. Lite udda eftersom hans lilla lättstartade Yanmar skulle kunna gå ett par säsonger utan mer än laddning för att kompensera för egenurladdning i startbatteriet.

Föreslog en batteriväljare så han får nytta av sina 14,5V från den gamla generatorn.

 



Senast ändrad av forgus31 | 13 maj 2009 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kopplar alltså in en diod på sense-ledningen för att på så sätt tappa några tiondels volt i denna ledning och då lura generatorn att batterierna är sämre laddade än vad de egentligen är. Hm, låter smart och av din erfarenhet att dömma så verkar det inte ha givit dig några nackdelar.

Har du några förslag på lämplig diod samt var den kan köpas?

/Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom sense-ledningen inte drar någon ström att tala om (gissningsvis max någon milliampere) så borde i princip vilken diod som helst duga.

En *standard-diod* i 400x*-familjen (där x = 1,2,3,4,5,6,7) för under 2 kronor från Elfa eller 15:- på kjell & Co...

Eller en potentiometer så kan man ställa *överladdningen* steglöst variabelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta gärna en diod som tål betydligt mer ström än vad som behövs. Säkrare mot strömspikar som kan uppkomma av misstag, t.ex när batteriet monteras, kanske med ström på till nån apparat med kopparspolar som kan ge gnistor.

Jag tog det jag hade i lådorna. Funkar helt OK. Framspänningsfallet i dioden, i mitt fall c:a 0,6V blir höjningen av generatorns spänning. 14,0V är ju lite kass så 14,7V blir batterierna gladare av inbillar jag mig. Visar det sig att jag behöver fylla vatten i batterierna kan jag köra i lågläge då jag lade en strömbrytare över dioden så jag har två lägen. 14,0-14,1 eller 14,6-14,7V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer spännande saker att göra, kul. Jag åker till ELFA i morgon bitti. En diod, en vippa och en liten inbyggnadslåda och sedan fram med lödpennan Skrattande

Tack för råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kolla först om du redan har en bra laddningsspänning. I mitt fall var det motiverat då generatorn var en försiktig sak. Har du redan 14,5V så får du för hög spänning. 15,2V kan bli farligt för ansluten elektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter förnuftigt Glad

Får väl vänta att åka till ELFA (båten står ju trots allt fortfarande på land) och fixa allt annat jag tänkt göra med båten innan sjösättning som beräknas till slutet av nästa vecka.

Tack igen för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tänkte bara avsluta min tråd med att meddela mina resultat. Generatorn sattes på plats efter lättare motifiering av fästet. Lite justering så att remmen låg i linje mellan motorremskiva och motsvarande på generatorn löstes med en bricka på rätt ställe, max någon tiondels millimeter fel nu. Motorn startades (igång på första försöket) och mha en digital multimeter kunde jag mäta upp 14,6 volt över generatorn och lika mycket över batteierna Glad, verkar inte behövas någon diod här alltså. och inget spänningsfall att tala om.

Att jag sedan fick problem med reglaget till backslaget är en helt annan historia, som dock håller på att lösas.

Åter igen, tack för råd och tips, ses på sjön.

Mvh / Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med den fina generatorn och för slutrapport. Det glömmer de flesta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör långa stunder med motor så bör du inte ha mer än maximalt 14.5 V över batteriet, optimalt är 14.3 V.

Högre spänning kokar bara bort vatten ur batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...