StefanN 0 Postad 12 Maj , 2009 Hej! Jag är på jakt efter en Bella 530 excel och har nu sett att det finns ett företag i Estland som säljer dessa levererade till Sverige betydligt under svenskt marknadspris. Nån som har erfarenhet av detta? Behöver man betala någon skatt eller annan avgift på en sådan båt? Tacksam för svar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Maj , 2009 Är det en ny båt? Då ska den momsas i det land där den ska användas. Dvs, du måste få försäljaren i Estland att sälja den utan Estländsk moms och sedan betala moms i Sverige istället. Även begagnade båtar över 7,5 meters längd räknas som nya i vissa fall. Kolla på skatteverkets hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanN 0 Postad 12 Maj , 2009 Tack För ett snabbt svar! Härligt med kunniga människor //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strober 1 Postad 12 Maj , 2009 är det verligen så? Estland är ju med i EU sedan 2004 och så vitt jag vet räcker det med att en varan man köper inom EU är skattad i det land man köper den. Någon svensk moms eller tull skall inte tillkomma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 12 Maj , 2009 Terrafobicas svar stämmer. Vill minnas att något svenskt företag sålde mässbåtar(Bavaria) från Tyskland som var några månader gamla. Även dessa ansågs vara nya enligt skatteverket varpå de var tvungna att betala svensk moms enligt domstol. Fanns att läsa i Gp för något årsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Maj , 2009 Beror på hur taktisk man är när man importerar. Skriver man used i tulldeklarationen torde det inte vara något problem. Gränsen för vad som är nytt och vad som är begagnat borde inte vara något problem. Vid import av bilar från Tyskland är jag rätt säker på att det är 3 månader i trafik som gäller. Dvs, det räcker med att bilen har varit inreggad i Tyskland i 3 månader så behandlas den som begagnad. Vill man köpa ny Bella 530 Excel tror jag att det just nu kanske finns ett ännu bättre alternativ. Gå in på Kvarndammen, eller kvd.se och klicka på fliken båtar. Just nu finns det en fabriksny Bella 530 Excel till salu på auktion. Högsta bud ligger ännu så länge enbart på 68000:-. Auktionen slutar imorgon. Har du tur går den under 100 tkr. Det pris som många handlare i Sverige begär anser inte jag vara riktigt synonymt med marknadspris, dvs - det pris som marknaden är villig att betala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 13 Maj , 2009 Varför spekulera ? Så här är bestämmelserna...http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/eghandel/momspanyabilar.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Maj , 2009 Ganska generösa regler m.a.o. Även en demobåt betraktas som begagnad. Torde ju vara ganska svårt för en tulltjänstemän att skilja en demobåt från en fabriksny båt. Egentligen spelar det mindre roll. Det centrala är som sagt vad som står i tulldeklarationen. Tullen har inte tid att gå runt och granska allt gods som går över gränserna. Det de jagar är främst narkotika, inte svensssons eventuella köp av fritidsbåtar;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Maj , 2009 Betala inte innan leverans bara med tanke på det ekonomiska läget. Vet av egen erfarenhet från när Estland blev fritt att många ganska skumma typer (svenskar) startade företag där med hopp om att kunna få snabba pengar då det var så billigt där. De köpte upp/producerade där och sålde sedan mot Sverige. Borde finnas en del skumma företag kvar så kolla företaget ordentligt innan du betalar handpenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser