porsche 0 Postad 12 Maj , 2009 Hej Blir smått tokig på oljeläckaget snart. Hittar inte läckan!!! Det blir, efter körning, ett oljesprutspår på durken under servopumpen, precis i linje med remskivan. Jag torkar rent och låter motorn gå på tomgång, men då kommer ingen olja. Efter körning, så är spåret där igen!! Trodde först det var packboxen i transmisionskåpan, men där är inte vått. Efter körning kan man se oljedropp från servopumphuset, men det är inte servoolja, det är motorolja. (Aukt. VolvoPenta verkstad bytte servopumpen..!!?? i samband med vinterkonservering, men oljeläckaget kvarstår) Någon som känner till evt. svagheter på motorn som kan orsaka detta? Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pangiplurret 3 Postad 12 Maj , 2009 Jag har en KAD42 och körde av kompressoremmen. Efter rembyte så började det skvätta olja på båda sidor av motorn, och oljan kom från remmarna. Vid undersökning så visade det sig att en bit av den avkörda remmen hade gått in emellan motorn och balanshjulet på vevaxeln och skurit sönder packboxen som sitter på axeln. Jag bytte den och sedan blev det tätt.Ditt problem kanske är något liknande eftersom det är motorolja på remmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 12 Maj , 2009 Det borde ha med kompressorremmen eller kompressorn att göra eftersom den endast slår in vid belastning. Låt någon kolla under körning. //Mac Senast ändrad av MaCro | 12 maj 2009 | 23:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thelander 0 Postad 10 Juli , 2009 Hej På vår KAD42 motor så rasade spännarhjulet och orsakade totalras på samtliga remmar. Vi monterade en ny remspännarsats från Volvo som har en annan konstruktion. Vår motor skvätter efter detta lite olja i linje med drivremmarna och bara efter belastning. Felet beror troligen på en bit av den havererade remmen son skadat packboxen bakom nedre remhjulet. Lyckades peta ur en bit som lindat sej runt axeln och då verkar läckaget ha slutat. Ny packbox kostar ca 140 kr och skall gå att montera utan att lyfta ut motorn men är kanske ett lämpligt höstjobb. Detta med remhjulshaveri verkar vara ett typfel på dessa motorer och kan orsaka totalhaveri om man belastar motorn och inte i tid slår av. Frustrerande att en motor som en gång kostat en ca 250 tusen så lätt slås ut pga ett felkonstuerat eller underdimesionerat hjul. Har kostat oss ca 5 tusen i delar plus en förstörd semestervecka, dessuttom så litar vi ännu inte på motorn! Hälsningar från Sunnan (Sun 33) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 10 Juli , 2009 Lite intressant att vet hur många timmar era motorer har gått alt vad ni har för ålder på dessa motorer / remmar? Jag har en KAD300 -05 som har gått ca 4200 dist på 350 timar och jag kommer att byta alla remmar till nästa säsong .... jag har varit noga med att ha rätt spänning för min båtmek har sagt att är det för hårt alt för löst slits dom ner på nolltid och går lätt av ... men som sagt ... tillbaks till min fråga ...hur länge her ni kört på era remmar? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thelander 0 Postad 12 Juli , 2009 De gamla remmarna var nog ett par tre år, men det var inte remmarna som orsakade raset utan det havererade spännarhjulet. Om du har hjulet som justeras med insexskruv så byt omgående! Fast jag tror att KAD 300 redan har det uppdaterade spännarhjulet. Det verkar vara känsliga motorer och det kanske blir så när det hängs på mer och mer komponenter för att kunna öka effektuttaget ur en moter som från början levererade 85 hk (MD40) Detta är vår tredje motor i 40-41-42 serien och samtliga har det varit små eller stora problem med men efter åtgärder så har dom fungerat bra. Kanske båtägare egentligen inte utför allt underhåll som ska till enligt manualen eller så har amatörmeckarna varit framme Lycka till med dina motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser