Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
lars_o

Teakdäck på HR29-82

Rekommendera Poster

Har nyligen köp en HR29 där allt verkar vara i mkt gott skick. Har dock en undring över teakdäcket där jag nu finner att några av teakribborna på däcket sviktar/ har lyft sig någon mm i ändarna (får för mig att skruven släppt) - i övrigt verkar däcket vara i gott skick. Är detta normalt - eller har jag problem på halsen? Om ja - är det lätt att åtgärda eller kräver det större ingrepp? Nybliven HR29 ägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

Hej Lars! Har du inget läckage har du heller inga problem. Vad som har hänt är som du säger skruven släppt ELLER vid montering av teakribban har skruven dragits för djupt igenom ribban. Jag rekomenderar att du sätter nya skruvar och proppar där listerna rest sig. Vill du ha exaktare beskrivning, hör av dig Jag arbetar på Hallberg Rassy Varv så har du fler frågor som tex nytillverkning av detaljer eller bara allmänt hör gärna av dig. Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser nåten ut kring området som sviktar - är den fortfarande hel eller har den släppt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nåten har släppt och det ser ut som om den kan ha släppt på ett par ställen till - såg nu idag att det kom upp fukt mellan nåten och teaken flera meter akterut från det ställe där jag hittade den lösa teakribban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa pilsner blir att se om du har fått fukt i distansmaterialet i sandwichlaminatet, då blir det lite att göra i vinter. Tänk på att du måste låta däcket torka ut innan du åtgärdar släppet så att du inte nåtar in fukt i däcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sten

Hej igen! Om du pillar upp teakproppen kan du testa om skruven är lös eller om skruven är för djupt dragen. Köp ett träborr med centrumspets för att borra ur proppen. Vatten under teaklister är fullt normalt, det som är problem är om vattnet går ner i skruvhålen. Mvh Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sten

Hej igen! Hur går det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, har legat däckad av influensa de senaste dagarna - därav min tystnad. Jag ska ut och kolla däcket nu till helgen - har även varit i kontakt med HR och fått lite info om hur däcket är uppbyggt - vilket var positivt. Fråga: om nu skruven har släppt - hur ser jag då ifall vatten har trängt in i däcket (utgår ifrån att det inte direkt skvalpar) och hur får jag det isåfall torrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sten

Hej igen! Har du inte märkt något läckage inne i båten är det ingen fara. Troligen är det så att dom har dragit skruven för djupt och därför har ribban släpt. Om du är orolig kan du kanske plocka ner taket och kolla. Tycker att du ska kolla skruvarna där ribborna är lösa. Ta bort skruvarna, tryck i sicaflex i hålet, borra vid sidan för en ny skruv och plugg osv. Mvh Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med all respekt Sten, men det är faktiskt inte säkert att det märks förrän i vinter, då däcket frostsprängs. Sandwichlaminatet består som bekant av två lager plast med ett mjukare distansmaterial emellan. Bara för att det övre är otätt behöver inte det betyda att det läcker genom det undre. Och skruven som är av plåtskruvtyp kan ha släppt från skruvhålet i däcket, det är inte ovanligt alls, och om så är fallet kan det mycket väl ha läckt in i däcket. Jag är inte ute efter att du skall tro att det värsta har hänt, bara att du skall kolla upp att allt är OK, ju fortare man åtgärdar ett (eventuellt) läckande däck, ju mindre skador uppstår. Rekommenderar att vänta lite, en vecka med uppehåll borde räcka, och sedan mäta däcket från undersidan med en fuktindikator som du kan hyra hos en firma som hyr ut byggmaskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, är påväg att köpa en begagnad vindö 50. Men började fundera lite när jag läste detta.

Ägaren (han är snickare) hade fått in vatten under teakdäcket, så om man stampade på det så kom det upp fukt på vissa ställen.

Ska försöka beskriva vad han gjort efter det, så gott jag kommer ihåg, kan möjligt komma ihåg eller förstått något fel.

Han rev bort all teak, vet inte hur länge han lät det torka.

Limmade tillbaka teaken, med http://www.bostik.com.sg/Products/Transportation/Marine/Simson_MSR_Bedding_Compound

Skruvade fast i samma gamla hål tills det torkat ordentligt för att sedan ta bort skruven.

Därefter borrat upp skruvhålen och fyllt med epoxi och tryckt i plugg med epoxi.

Och sedan använt

http://www.bostik.com.sg/Products/Transportation/Marine/Simson_MSR_Deck_Caulk

Mellan teakeibborna.

Jag har inte frågat om han använt fuktmätare, men detta arbete gjorde han 2009 och däcket ser jätte fint ut idag. Båten har varje vinter stått förvarad ordentligt övertäckt, men inte uppvärmt.

Hur stora är riskerna att det är ruttet i sandwich laminatet? Om vindö 50 nu har sandwich under teakdäcket.?

Bifogar bild om hur det såg ut under teaken när han dragit bort den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länkarna verkar inte funka när jag klistrar in dom här, skumt.

Men produkterna från   http://www.bostik.com.sg     heter:

Simson MSR Bedding Compound

Simson MSR Deck Caulk

Ska tillägga att däcken var på de tunnaste ställena 6-7mm tjockt.

post-10024427-1394237483,2514_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...