Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Fnularn

Hjälp Kapell Yamarin 6110 DC

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt nytt kapell till en yamarin 6110 dc, och har fått en tvådelad modell med glidskeor. Dessvärre har jag inte fått nån monteringsanvisning. Yamaha-center vet inget och säger att det gamla har utgått och ersatts av detta tvådelade kapell. Hoppas nån här monterat eller vet hur kapellbågarna ska monteras?

Senast ändrad av Fnularn | 12 maj 2009 | 20:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast att gå in till en Yamarinsäljare och titta på en 64 DC. Eller titta på blocket på ngn som är till salu som kanske har en bild så du ser hur det ser ut.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

64 Dc har två 4 st sken och ser inte riktigt likadan ut tyvär, kollade hos yamaha-center. Har inte hittat nån bra bild eller mått på nätet heller?bGråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån kanske har en bild på hur det ser ut monterat, skulle va kanon om nån kunde lägga upp en bild på hur skena ska monteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarinhandlare borde ha reservdelskatalog på varje Yamarinmodell och årsmodell. Vet att det finns för jag har en sån katalog själv till min Yamarin (5820). Kanske det står där hur kapellskenorna skall sitta. Men det går nog ganska enkelt att montera upp allt och sätta fast provisoriskt med silvertejp skenorna så du kan justera tills det fungerar både i upp- och nedfält läge, sen borrar du och popnitar fast skenorna (de brukar vara popnitade på Yamarin). Bytte själv på min 5820 just skenorna så att jag nu har lång skena som både främre och bakre kapellbågarna är fästa i. Så jättesvårt är det nog inte att montera skenorna på din 6110. Man skall i regel kunna spänna upp kapellet lite den sista biten bakåt på skenan när man för kapellbågen bakåt så kapellbågen blir mer vertikal och spänner upp mer. Sen provar man att det funkar att ha kapellbågarna i nedfällt läge så det ligger på avsedd plats. Du kanske kan ringa till Yamaha Motor Scandinavia också och höra dig för, de har reservdelspersonal (har själv pratat med en tjej där en gång). Kanske du därifrån kan få nåt telefonnr till nån på Yamarin (fick jag en gång då jag råka få ett felsytt kapell som ingen förstod sig på, visade sig vara en laddning som var fel från kapellmakare) som kan skicka över en bild på monteringen el monteringsanvisningen som jag säkert tror finns - följde med mina skenor i alla fall.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ca 15 st 6110-ägare i MG.

Mejla dem och be att få bilder mm.

Märkligt att det inte medföljer beskrivning och att Yamaha inte kan ge dig ordentliga anvisningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog några bilder idag så du kan se hur det ser ut på en 6420 från -05.

post-22148-1394235913,1333_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Glad ser lite annorlunda ut jag har bara en skena och ett fast fäste. Fick en bild från  Yamaha precis.  Vet inte om jag blir så mycket klokare men ska ut åh kika om det går att få till något!

Senast ändrad av Fnularn | 13 maj 2009 | 15:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är nog att provmontera listen, denna list finns bara på de absolut sist tillverkade 6110:orna. Jag har en -03:a med tvådelat kapell, dock har jag ingen glidskena utan måste ta bort den främre bågen för att lägga kapellet bakom ryggstödet på aktersoffan.

Då kapellet är uppmonterat ska nederdelen på den främre bågen ligga i listens framkant (närmast ratten) listen ska sedan monteras paralellt med rutan och bakåt mot u-soffan så att du inte behöver lossa bågen från glidskenan då kapellet läggs på plats bakom ryggstödet.

Lycka till med ditt nya kapell, det är långt mycket bättre än 6110:ans tidigare variant

Hittade en dålig bild men ger ett hum om det. Lycka till

post-10002606-1394235913,9829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för hjälpen,Uppskatas verkligen! Så det bakre fasta fästet ska skruvas bakom skenan (akter ut), på bilden från yamaha ser det ut som den ska sitta under skenan? ( dålig bild).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, som jag ser det ska det bakre fästet skruvas fast bakom skenan och inte under. Se bifogad bild, ej heller exemplarisk men ändå.

post-10002606-1394235922,4508_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm jättekonstigt har fått en skiss från yamarin, och där står det att fasta fästet monteras under listen? Ingen vidare bra skiss då det står att måtten inte stämmer med dom måtten på bilden?!

Senast ändrad av Fnularn | 23 maj 2009 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...