Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024
sumpan77

Hydraulstyrning till utombordare

Rekommendera Poster

Hej på er!!

Jag har en 70hk Suzuki fyrtaktare som väger 165kg till en 19fots HT båt. Jag tänker köpa hydraulstyrning och behöver lite råd. Vad ska jag satsa på för märke på hydraulstyrningen, vill ha en styrning som går så lätt som möjligt (nån med erfarenheter mellan olika fabrikat kanske kan tipsa). Sen funderar jag på att det ibland står angivet antal rattvarv tex 3,5 eller 4,5 kan någon förklara vad som menas med detta. Har detta någon påverkan på hur lätt styrningen är? På den styrningen jag har nu (inte hydraul) är rattavarven bara 2,5 varv från maximalt rattutslag åt styrbord och sen till maximalt åt babord, vilket känns lagom (fast väldigt trögt ibland). Hur många rattvarv är lagom? Vore önskvärt med så lätt styrning som möjligt samt få rattvarv. Har kikat mest på Mavimare upp till 150hk och Baystar upp till 150hk. Hittar ingen information om antal tattvarv på Baystar dock. Alla erfarenheter och åsikter är välkomna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag haft både Mavimare och Baystar båda på 115hk motorer. De är bra båda 2 men håller ändå lite mera på Baystaren av den anledningen den är lättare att montera rattpumpen på Baystaren var lite invecklad i onödan med pinnbultar och olika ringar, sen upplever jag Baystar bättre när man ska tilta upp motorn den ändrar inte läget på slangarnas vinkel lika mycket. Kndes lite olustigt tilta upp Mavimare fullt upp det kändes inte riktigt bra. Baystar tiltar jag uppfullt utan problem. Baystar är ju Teleflex så det är nog lite mera känt kanske håller reservdelar längre. Men o andra sidan rätt skött monterat så är båda 2 bekymmersfria. Ja tror alla styrnngar går lika lätt det är ju bara en rattpump som pumpar olja till en cylinder så är det bara rätt luftat så blir det så bra. Rattvarven är inget ja tänkt på om det skiljer något men det är marginellt i så fall. Priserna tror jag är ungefär lika Mavimare kanske något billigare komplettpris. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Kan du förklara lite mer om bekymret med slangarna när du skulle tilta upp motorn. Mellen vilka år hade du mavimare för det har kommit en ny version senaste åren. Om man har slangarna i en liten slynga i motorbrunnen borde inte det funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag hade den nya modellen montera den 2008. Nej de går inte lägga i en sling de är alldeles för hårda för det, slangarna går in parallellt rakt in i cylindern på varsin sida. Om du monterar cylindern sen gör en markering i  motorbrunnen rakt mot anslutningarna på cylindern detta med motorn fullt nere. Tilta sen upp motorn fullt gör en ny markering. Nu ser du hur mycket de rör sig du får sedan skaffa en gummibälg som klarar det området, Baystaren behövde inte samma stora rörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LS pompes har jag, den är lite billigare å enligt kännare i branschen även lite sämre....tyvärr.

Men där är det inga problem å tilta.

Där finns det upp till 75Hk, 115 hk å sen 150hk.

 

Varför vill du ha upp till 150Hk?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kändes lite klent till en 70hk fyrtaktare med LS Pompes upp till 75hk, eftersom fyrtaktaren väger 165kg och att ha samma hydralustyrning till denna tunga motor som en 50hk 2 taktare på 80kg kändes inte riktigt ok tycker jag. Har förresten beställt en Mavimare och fått den igår. Ska skruva i helgen tänkte jag. Orsaken till att det blev Mavimare är att det medföljer ett infällningskitt så att man kan montera in rattpumpen i pullpiten för att slippa få den för nära kroppen. Till Baystar fanns detta att köpa till för 800kr samt att det behövdes ytterliggare tillbehör för att den ska passa min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 hk å 165 kg????

Har de gjutit motorn av bly?

Så mycket väger min å den är på 115 hk (optimax).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det behövs mer kraft att vrida ratten ju färre rattvarv det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på tvåtakt & fyrtakt! Köper folk fortfarande tvåtaktare? Jag trodde dom oljerykande, illaluktande tvåtaktarnas tid var över för längesedan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax är en moderna 2-taktare med direktinsprutning, lika miljövänlig som en 4-taktare och ryker väl inte såvärst och luktar väl inte mer än en 4-taktare egentligen. Du tänker nog på 2-taktare med förgasare.
/Bo



Senast ändrad av bossee | 16 maj 2009 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara nått dumt amerikanskt påhitt eftersom man frångått tvåtaktsprincipen i dom flesta förekommande förbränningsmotorerna som går på bensin.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på mig själv,

Min egen motor finns ju i 75 hk utförande å väger då lika mycket så antagligen är 70 hk Suckan det minsta blocket i en serie som delar utförande?

Angående 2takt/4takt så har den frågan diskuterats mycket å verkar inte få något slut.

Jag är nöjd med min iaf!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hydraulstyrningen på plats och jag har luftat systemet noga och det kommer inga luftbubblor ur luftningsventilen. Men när jag vrider på ratten och sen går och försöker svänga motorn manuellt med handkraft så kan jag flytta motorn 3-5 centimeter. När det flyttats dessa 3-5cm och jag försöker flytta den manuellt igen så är den helt stum, går inte att rubba ur sitt läge. Går jag sen och vrider lite på ratten igen så går motorn att flytta manuellt igen. Är detta normalt eller bör jag lufta ännu mer? Jag har inte provat i sjön än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lufta mer en väl fungerande hydralstyrning är suveränt o har man provat så vill man inte va utan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon ge mig tips på hur jag ska göra för att få bort den sista luften i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sumpan du har säkert en luftficka som gör det stora glappet du ska inte kunna rubba motorn så. Rattpumpen kan du vrida hur många varv som helst begränsningen i rattutslag bestämmer cylindern så fortsätt lufta, är det lika åt båda hållen är det bara åt ena hållet? Är det bara åt ett håll då luftar du bara ena ventilen. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju små små bubblor i oljan man pumpar ur luftningsventilen. Kanske ska låta oljan stå några minuter tills dessa försvinner innan jag häller tillbaka oljan i rattpumpen och fortsätter luftningen? Jag häller oljan genom en tratt med filter. Har det någon betydelse hur fort man snurrar på ratten?



Senast ändrad av sumpan77 | 21 maj 2009 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Då har du luftkvar om det kommer bubblor dessa räcker för att du får det problem du beskriver. Jag snurrade ganska intensivt på ratten så rattpumpen fick arbeta, det tog inte lång tid alls att lufta. Jag använde en 1 liters flaska olja som var med satte en gummislang plastkork på den och tog upp ett hål i botten på flaskan så att det inte skulle bli vaccum. Då sjönk oljan sakta samtidigt med att ratten snurrades. Prova med att strypa luftventilen samtidigt som du fortsätter snurra på ratten så det inte kan rinna tillbaka. Gör så på båda sidorna. Detta kräver en medhjälpare. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikväll har jag varit och luftat igen och nog kom det nya bubblor alltid. Nu har glappet minskat avsevärt men det glappar fortfarande nån enstaka cm åt båda håll. Jag ska lufta en sista gång imorgon kväll men jag tror inte det kommer att ändra något. Är det acceptabelt med detta lilla glapp eller vad säger ni, hur noga ska jag vara? Systemet är helt tätt finns inget läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återanvänd inte oljan, då får du med bubblor.

Det skall vara relativt stumt. Men pyttelite kan man ju röra motorn iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag luftat hydraulstyrningen igen och det kom inte en enda luftbubbla ur någon av luftningsventilerna. Glappet på knappt 1 cm åt styrbord och babord finns kvar men detta får väl betraktas som normalt. Ska bli spännande att pröva i sjön. Återkommer när jag har testat nån gång nästa vecka skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat båten i sjön. Upplever att det går lite trögare att svänga åt styrbord både under tomgångskörning som under marchfart. Sen hackar det i kolven när jag har motorn mycket upptiltad och svänger. Trodde att ratten skulle gå lika lätt att ratta oavsett hastighet på båten och oavsett hur mycket motorn är tiltad men så är det inte. Har monterat en rattkula från Jula och kulan hamnar i olika lägen när motorn står rakt. Trodde den skulle hamna på samma ställe jämt men den flyttar sig. Nån som har nån teori om mina upplevelser eller är detta normalt tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Både Mavimare och Baystar som jag haft, ger samma tröghet oavsett hastighet och tiltning, jag kan styra med fingret genom rattekern så lätt går det. Du har helt klart något fel, först det där med glappet det ska inte finnas om du har luftat ordentligt, rattpumpen ger tryck till cylinderns ena sida beroende vilket håll du vrider och den svarar direkt. Sen så ska den stanna på samma läge. Det ska inte hacka något alls. Jag börjar tro du antingen har ett litet läckage i någon koppling slang. Har för mig Malvidare hade en koppling man gängade först fast i slangen har du fått in dessa ordentligt i botten? Kopplingen behöver man inte sen dra speciellt hårt. Känn runt alla kopplingar slangar med fingret om det är torrt får absolut inte vara någon fukt.  Annars så får du prata med den du köpt det av är ju garanti exvis cylinderfel eller rattpumpen, flera delar är det inte. Lycka till igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl prova att lufta igen nu när jag använt den några gånger. Finns inget läckage, det har jag kontrollerat flera gånger. I värsta fall har jag väl lyckats få skit i systemet efter all luftningRynkar eller hur yttrar sig skit i systemat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle du kunna få det? Ser inte oljan ren och fin ut när du luftar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...