Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Crona

Finns det dunder medel för rengöring av avbärarlisten?

Rekommendera Poster

Jag har massa vaxrester på avbärarlisten på min maxi 77. Något som har tips på ett bra medel att ta bort vaxet med? Listen är rätt gropig med sprickor så det gäller att få rent det på djupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt det där, prova om lacknafta går bra. Det fungerade ju för att rengöra, ta bort vaxrester på kapellfönster av plast. Så det borde väl gå även på avbärarlisten! (?) Prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på Lahega Dewax, annars kollar du på mekonomen eller liknande bilbutik

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min förra båt spillde jag aceton av misstag på relingslisten, det tvättade bort vaxet effektivt. Jag tvättade hela listen med aceton och den blev som ny. Prova först på en liten yta eftersom aceton är starkt och kan missfärga och förstöra en del material.

Har ingen koll på om det påverkar livslängden men jag hade båten i 3 år efteråt och listen såg fin ut hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också kört med aceton på relingslisten med mycket gott resultat, men med tanke på att det är starkt uttorkande så la jag på ett varv med gummilistsmörjmedel som man normalt använder till tätningslisterna mot bildörrar. Kan kanske vara en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton är guld, funkar till allt från att ta bort lim, färg- och oljefläckar, ohärdad poiyester till att snygga till fendrar och avbärarlisten. Till skillnad från lacknafta, bensin eller avfettning så blir det inga kladdiga fettfläckar. Använder man det till händerna också så får man köpet sådär grova händer som inger respekt!

Har man inget behov av respekt så rekommenderas således hanskar.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 12 maj 2009 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...