Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Jernevid

Trasig motor till vindrutetorkare?

Rekommendera Poster

Har en DC där motorn till vindrutetorkaren verkar ha gett upp. Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att få åtgärdat? Materialkostnad? Arbetskostnad? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa helt nytt för under 1500 spänn om du letar runt lite.

Har du kolllat så att det inte bara är sladd/säkringsproblem?

Senast ändrad av Vkusten | 11 maj 2009 | 23:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om det är din Uttern i din sjöbod så är det med all sannolikhet Roca marin torkarsystem som använts.
http://www.rocamarine.com/index.php?v=KgEFCQwCbgcjM1UnBhhXRlc=

Troligtvis deras 10W system (närmare bestämt 10 W Std. troligen) och sånt kan du köpa som reservdel hos vilken Watskihandlare som helst (el de tar hem, kolla med Marinshopen om du inte har nån affär på orten de säljer även på postorder).

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?groupID=9&subGroupID=300100&parentGroupID=300&groupName=Torkarmotorer

Se upp så du får rätt axel-längd på torkarmotorn. Sen är det höger el vänster parkeringsläge som måste ställas in och svepvinkeln men det följer med instruktioner hur man ställer in detta.

Har själv monterat Rocas torkarsystem i min båt så även om det var lite pillgöra att montera så är det absolut inga problem att byta ut delar som går sönder t ex torkarmotorn.

Om du inte är så händig kanske en bilmeck el nån som pysslar med bil- el båtel klara av operationen, eller nån kunnig marinhandlare förstås men då blir det gissningsvis dyrare.

Lycka till.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 maj 2009 | 23:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra info och länkar. 

Jag skall givetvis kolla kablar och säkringar först, men båten är nyinköpt för mid del (Uttern D55) och uder testfärden innan köp konstaterades denna defekt, vilket gör att säljaren står för reparationskostnaden. Därav villa jag veta vilka summor det kan handla om. Mellan tumme och pekfinger tycker jag att det låter som 2000 - 3000 SEK om jag låter någon annan än jag själv göra jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ju nyfiken varför du undrar?

Vill du veta var båten går normat eller.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva isär så ser du nog vad det är som felar.

Växellåda kärvar?

Motorkolen slut?

Lindningar brunnit?

Om det nu finns skruvar förstås. Allt som inte har skruvar är trist.

Då blir det konserbrytare man får ta till. Allt som är trasigt kan bli helt igen. Det är mycket helt i en grej som slängs. Oftast bara ett enda fel!

Som pojken sa till lärarn som påpekade att det var mycket fel i rättstavningsprovet: Men magistern, det var många rätt också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ändrar mig beträffande verktyg. Konserbrytare funkar inte!

Ta hammarn istället. Eller konservbrytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte en två hastigets torkarmotor på biltema ca:300 kr billigare än interboat, kollade och det var samma märke på torkarmotorerna kan var en lösning.

stjarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...