Vkusten 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej! Jag har precis köpt en Oldenburg 17 med en Johnson 70hk från 1990. Vet inte vilken olja den förra ägaren använt, finns lite kvar i tanken. Går det bra att blanda i vilken ny olja som helst eller måste jag tömma oljetanken innan? Något annat att tänka på när man byter oljemärke??? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 11 Maj , 2009 Är det en tvåtaktare, är det bara att fylla på med ny tvåtaktsolja. Inga problem att blanda märken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vkusten 0 Postad 11 Maj , 2009 tackar! Trevlig sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Maj , 2009 Hej, Du vet säkert redan men kan ju ändå vara bra att tipsa om att det finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja t ex OKQ8 Marin Bio (använde det själv när jag hade 2-taktare, funka utmärkt). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vkusten 0 Postad 11 Maj , 2009 Gör det någon skillnad? annat än för miljön och lukten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Maj , 2009 Så länge du använder marin 2-takts olja så kan du välja vad du vill, från billigt till dyrt, mineraloljebaserat, semisyntetiskt osv, nedbrytbart etc. Valet är ditt. Ja det osar och blåryker aningens mindre och lite bättre för firrarna och oss å så med bologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja. OKQ8 funka i alla fall bra de år jag använde det. Men bensinoset kommer du tyvärr inte ifrån, speciellt i medvind kan det bli irriterande. /Bo Senast ändrad av bossee | 12 maj 2009 | 00:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 12 Maj , 2009 Biologiskt nedbrytbar 2-t olja gäller väl bara oljan i sigsjälv eller?, efter förbränning finns det nog inte så mycket biolgiskt nedbrytbart i den. Samma sak med miljövänlig hydraulolja, den är bara miljövänlig i förpackningen, efter ett varv i hydr.systemet är den lika miljöovänlig som vilken annan olja som helst. Och till frågan, huvudsaken den håller klassen tc-w. oavsett märke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Maj , 2009 Hej, Man brukar ju räkna med att ca 30% oförbränt bränsle åker rakt igenom en 2-taktare med förgasare. Bränslet är ju inblandad med ca 2% olja. Skall låta vara osagt hur mycket av oljan som kommer ut med det oförbrända bränslet men i teorin kan det ju bli en del. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erca 0 Postad 12 Maj , 2009 Kravet för att få kalla en olja biologiskt nedbrytbar är att 70 % av oljan är nedbruten inom 28 dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Maj , 2009 Skulle satsa på miljövänliga oljan, för att lindra samvetet. Merpriset per liter är en del men slår man ut det över säsongen är det småpengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser