Hustler 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej! undrar lite om vad som brukar ge upp på gamla utombordare, i mitt fall en Johnson 35hk -1979, Anledningen är att jag skulle vilja förebygga de problem som går att förutspå så att motorn går iaf denhär sommaren och hösten. En annan fundering, hur gammal utombordare räknas som ny? självklart beror skicket på service och hur mkt motorn har gått, men hur gammal kan man köpa som äldst men ändå få en mer driftsäker motor än nuvarande som är 30 år gammal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 5 Augusti , 2009 Svårt att svara på, prislappen avgör väl i princip. Du har en riktigt bra motor som är stryktålig o pålitlig. 2taktsmaskinerna är ganska törstiga, men hur många timmar om året går motorn? En normalt använd motor på en båt som används några gånger om året för badturer och fiske kan hålla i princip hur länge som helst. Jag har en likadan motor som du har, fast en 83a, och det står Evinrude på min. Grymt nöjd. 2taktaren kräver minimalt med service. Byt stiften något år när du har lust, kolla oljenivån i växelhuset på våren och inspektera slangar varje år efter sprickor och byt vid behov. Kolla att det kommer skvallerstråle från kylningen och kör sen så mycket du orkar. Under skalet ser dessa motorer i princip exakt likadana ut fram till långt in på 90-talet, så har du en väl fungerande motor från 1979 anser jag den lika driftsäker som en 15år nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser