joijens 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej! Är det någon som vet vad det här är för trimplan och hur de fungerar? De är ledade i flera vinklar och helt lösa. Han jag köpte båten av sa att det var själjusterande trimplan, men det var inte han som hade monterat dom och han hade i stort sett aldrig kört båten. Tack för svar! Senast ändrad av joijens | 14 maj 2009 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 11 Maj , 2009 Hej. Har aldrig sett något liknande. Om trimplattorna är ledade och helt lösa förstår inte jag hur de skall fungera som trimplan,de ger ju efter när båten pressas ner åt ena eller andra hållet. Är Du säker på att de inte går att låsa i olika lägen,det finns ju sådana trimplan också. Kommer kanske någon som vet mer. M.V.H Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joijens 0 Postad 11 Maj , 2009 Jag tycker också det är mycket märkligt! Men jag skall kolla så snart jag kan om man kan låsa dom på något sätt, tycker det vore det mest logiska. Jag återkommer när jag vet mer. /johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joijens 0 Postad 13 Maj , 2009 Var nere och kollade idag och det går inte att låsa dom, tyvärr. Blir inte klok på dom och har sökt i evigheter på nätet efter information. Nu funderar jag på att montera riktiga trimplan på båten. Någon som kan rekomendera bra och billiga? Båten är en Cacade 19 5,8 meter och väger ca 900 kg skarp V botten i fören som sedan planar ut helt i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Maj , 2009 Jag har en idé om vad det där kan vara. Kan trimplanen ställa sig horisontellt, för att sedan låsa sig där, eller kan de även peka uppåt? Om trimplanen kan vrida sig maximalt i linje med kölen, dvs helt horisontellt så tror jag att det handlar om bärtrimplan. Vet inte riktigt vad det kallas. Syftet är att få bättre bärighet i halvplaningsfart/planingsfart. Det kan man ju naturligtvis uppnå även med normala trimplan. Nyttan av vanliga trimplan tror jag däremot kan vara rätt låg med en båt som är plattbottnad baktill. Den vill ändå inte tendera till att luta som mer v-bottnad båtar gärna gör. Trimning av fören upp och ned fixar du genom powertrimet på drevet. Är det som jag tror (dvs att trimplanen bara maximalt kan ställa sig horisontellt, så hade jag nog låtit de sitta kvar). Föregående ägare hade säkert tänkt något innan han satte dit dem. Säkerligen även konstruktören av trimplanen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 14 Maj , 2009 Hej. Har faktiskt likadan trimplan som du har på din båt. De hänger som på bilden men när farten ökas går det uppåt. Du stället hur högt de ska gå med den övre leden. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joijens 0 Postad 14 Maj , 2009 Trimplanen kan tyvärr även peka uppåt, och det är mycket, över 45 grader i förhållande till botten på båten. Annars hade din teori nog varit rätt. Som jag ser det nu har dom ingen fuktion alls utan att bromsa båten. Men jag har fått nummret till han som monterade dom och tänkte kolla med honom först innan jag tar bort dom. Varför jag vill montera på riktiga trimpln är därför det inte finns någon powertrim på det här gamla 100 drevet. Tror du inte det skulle hjälpa att få upp den i planing? Jag har i och för sig bara provat ett par gånger på min första tur med båten, men då ville den inte alls plana med fullt gaspådrag. Det kan ju finnas andra anledninar till det, men jag tycker motorn går bra (Volvo penta aq95 orginalmotorn trimmad till ca 105 hk) proprellern tror jag är en 13x12. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joijens 0 Postad 14 Maj , 2009 Ok det finns fler som har likadana! Känns bra att inte vara ensam. Jag provade att skruva på skruven upptill men tyckte inte att det hände något. Hur har du dom inställda? Ska dom kunna vinklas uppåt eller har du låst dom horisontellt med botten i det högsta läget? Och hjälper dom? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 16 Juni , 2009 Hej, Ser att jag har missat att svara på din fråga. Precis som du skriver så har jag låst dem, fast något nedanför botten, det bromsar säkert en del men jag kommer fort upp i plan. När båten ligger stilla hänger trimplanen. Med ökad fart rör de sig uppåt för att sedan ställa sig där jag önskat. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 17 Juni , 2009 Hej, jag tror att jag hade ett par sådana trimplan på en AL 28 nån gång mitten 70-talet. Kan dom va så gamla? Hur som helst så kallades dom för automatiska, d.v.s. man gjorde en grundinställning och sedan skötte de sig själva. Vill minnas att de funkade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejo41 0 Postad 17 Juni , 2009 Hej... Har såna trimplan på min båt oxå och ska med spänning följa detta inlägg. jag har en Alfa 24 från 60 talet ngn gång. Var ute och tittade på dom och det finns bara en justerskruv på dom. Vet att det finns nya självjusterande trimplan att köpa nu för tiden oxå. Googla på dom så hittar du dom. // Per Johansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser