Sardaukar 12 Postad 7 Juli , 2004 Nån som vet hur man lättast gör det? Den går väldigt ojämt och tror det är därför den inte varvar ut. Jag vet vad man skruvar på, men det är ju omöjligt att få dem rätt!!! Vad kan det annars bero på att den inte varvar ut? Har en propulsepropeller så jag har provat alla stigningar. Motorn är en Suzuki 85hk -82. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 7 Juli , 2004 Koppla in en tändinställningslampa (stroboskop) och kolla om tändningen missar på någon cyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 7 Juli , 2004 Inget jag har på hyllan precis...får väl bli att lämna tillbaks till verkstan då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 Juli , 2004 Var köper man en sån? Närmaste marinhandlare eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 Juli , 2004 Den går väldigt ojämt så därför förmodar jag att det är tändningen (men det kanske är normalt). Antagligen därför den inte varvar heller tänkte jag. Precis köpt motorn, men när vi provade den på en annan båt gick den bra. Enda skillnaden förutom båten är att jag kör med en annan tank. Har bara kört utan belastning. Det är 3 cyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 9 Juli , 2004 Hur lång kan slangen vara då? Finns det olika diameter man bör ta hänsyn till också? Tanken jag kör med har varit till en 20hk Tohatsu innan. Bara bytt anslutningen. Tror inte den drar tjuvluft, då skarvarna sitter ganska hårt åt. Läcker inte bensin nånstans heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pål Munck Postad 23 Juli , 2004 Hei! Prøv det amerikanske nettstedet iboats.com. Der vil du kunne finne alle mulige og umulige problemer diskutert i forumet http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=30 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Juli , 2004 Dem har väl bara amerikanska motorer där, men kanske värt ett försök. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 24 Juli , 2004 Det kan vara flera olika fel. Om du gör jobbet själv så kan det kosta allt ifrån gratis till svindyrt. Dock så behöver du lite utrustning som du nog inte har. Detta kostar inte mycket o betalar sig redan första gången du använder dom. Du bör kolla tändinställningen på alla cylindrar så att den stämmer. Om ditt svänghjul inte är påmärkt för alla cylindrar så får du göra det själv. Då behöver du en indikatorklocka för att hitta övre dödläge. Det finns en annan möjlighet. Om antal tänder i startkransen är jämt delbart med antal cylindrar så kan du räkna tänder o märka efter det. Ett komptest på motorns cylindrar om det inte är gjort bör göras. Skillnaden ska vara inom 10%. Går den på alla cylindrar? Om inte så får du ojämn gång o den orkar inte o varva ut. Andra svårare problem att lokalisera utan att riva isär o kika på delarna kan vara membranen. Tjuvluft mm. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst The King Postad 24 Juli , 2004 Om du tror att det är för klen bränsleanslutning kan du stoppa ner soppaslangen i en dunk bara. Bränslepumpen orkar ju suga i alla fall. Går den bättre då måste du ha en annan tank eller grövre slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Juli , 2004 Det roliga är att jag köpte motorn hos en båtfirma, och dem kan inte hitta något konkret fel. Den låter väldigt illa och går väldigt ojämt. När de kollade på motorn första gången bytte dem en tändspole och ställde in tändningen, gjode komptest och den gick på alla cylindrar. So far so good. När jag åkte till sjön för att provköra så startade den lätt och fint och gick även fint på tomgång, men efter några minuters körning börjar den låta illa igen och skramlar. Den varvade fortfarande inte ut, och när jag drog ner på gasen tillbaka till hamnen så stannade motorn. Sen var den mycket svårstartad, men när jag väl fick igång den så hade den en hiskeligt hög tomgång och jag vågade inte lägga i växel. Finns det nåt hopp eller är det bara att kräva pengarna tillbaks? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 24 Juli , 2004 Har du köpt den på en båtfirma så ska du åka tillbaka o kräva att de de åtgärdar felet eller häver köpet. Även om den var begagnad så ska den fungera om inget annat är angivet. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Juli , 2004 Jo jag ska göra det när jag kommer hem, men jag tänkte ni kanske kan luska ut vad som kan vara fel eftersom dem inte hittade något direkt fel första gången jag lämnade tillbaka den. Jag fattar inte hur dem kan sälja motorer som dem inte provkört själva på båt. Ofta kan dem fungera bra utan belastning, men när man sen kör med den på båt så beter dem sig helt annorlunda! Förra året köpte jag en begagnad Suzuki 25hk -89 hos en annan båtfirma och den startade fint, men när jag skulle köra med den på båten så varvade den inte ut och det visar sig att den skurit på en cylinder. Dem fick då byta ut hela blocket å allt vad det innebär och 1 månad efter kunde jag köra med en fullt fungerande motor. Det känns lite som det är samma symptom med denna motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 24 Juli , 2004 Det är ju inte allt för ovanligt med begagnade motorer. Den tidigare ägaren har inte skött motorn som man bör och sedan när den värmenyper pga impellern som är 15år gammal o aldrig bytt till slut lägger av. Sedan när den inte går som den ska så byter han då in motorn o håller käft om problemet. Är det då en båtfirma som sedan säljer motorn vidare så ska man inte vara förvånad ifall de försöker mörka problemet när de får den i retur igen från den nya ägaren. Att renovera ett block med omborrning o nya kolvar, packningar samt arbete är ju inte billigt. Därför skadar det inte om man själv kan ta kompprov på motorn för det visar ofta den typen av motorskador. Utombordare har ju ett andrahandsvärde idag som är helt orimligt. Det är inte ovanligt att priset i kronor räknat ligger mellan 70-100% av vad den kostade ny. Vem i h-e skulle ge 100 000 för en 84'ans Volvo 240 i normalt skick? När jag letade motor i våras till mitt nuvarande projekt så slutade det med att jag köpte en Mariner 28hp ifrån 77 för som hade bra komp o gick fint maskinellt men var utseende mässigt i skick som man kan räkna med för en så gammal motor. Hade ingen större lust att ge 12-16' för en 30hp ifrån mitten till slutet på 80 utan att kunna ha några garantier. Det kan ju vara att slänga pengarna i sjön ifall man har otur. Det kan ju även visa sig så vara fallet med den jag köpte men det är mindre pengar det rör sig om. Ny motor vill jag inte belasta nattsömnen med även fast jag kan betala den om jag så önskar. Det är ju en strykande åtgång på dom här i området. Även inne på villatomter så går dom in o själ motorerna. Jag tror att du fick betala en del för den motorn även fast den är gammal och då ska du kräva att den fungerar. Dröj inte med det för länge för rätt vad det är så får du höra att problemet har uppstått i din ägo och ligger utanför deras skyldigheter. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Juli , 2004 Jag har haft kontakt med dem hela tiden sen jag köpte den, så dem kan inte säga att jag orsakat felet. Köpte den för 12000:-. Tycker det var ett hyfsat pris iaf. Den har powertrim också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser