Stefan65 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej, jag har ett 280 dp drev, men har börjat att fundera på att byta ut det. otorn är en gammal aqad40. Frågan är, passar ett annat drev till den motorn? det jag funderat mest på är väl ett 290 med power trim. Kan det vara så att motorns läg i båten inte gör att det går att byta drev? I och med att det är en så gammal motor(1982) vill jag inte börja på med några större modifikationer utan att också involvera den. Och då är det ju ett helt annat prisläge. Så min första tanke är att byta ut drevet mot ett modernare. Tacksam om någon delar med sig av egna erfarenheter eller funderingar. Snart i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 11 Maj , 2009 Du kommer behöva lägga igen delar av hålet i akterspegeln, samt göra utvidga det på motsatt sida. Vad det gäller motorns läge i längsled så tror jag att ett 290-drev ska ha samma läge på utgående axel. Inte helt säker på det senare dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 11 Maj , 2009 Jag vill minnas att när jag bytte från ett 280 till ett 290 så var det precis tvärt om jag fick ta upp hålet i akterspegeln. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 14 Maj , 2009 Undrar lite varför du vill byta? Är det bara power trim du är ute efter? Om du byter så får du kolla vilken utväxling du har på 280, se till att få samma! Borde vara ca 1:1.7 för ett DP drev avsett för en diesel. Hålet i akterspegeln blir större som redan sagts för en 290 sköld. Lite osäker om motorn behöver flyttas i längsled, men tror inte det, ingen skillnad i höjdled. Volvo Penta har mallar för hålet var det skall borras. Kolla antal splines på utgående axeln från motorn som måste passa nya drevet. Kan skilja på olika drev. Dock inte så svårt att byta knutarna till en som passar, men ny knut kostar 2-3'. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 14 maj 2009 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 15 Maj , 2009 Nja, det är väl mest att jag är ute efter att modernisera och fixa till den här båten bit för bit. Och visst är det så att det är avsaknaden av power trim som är den egentliga orsaken. Jag har renoverat motorn en hel del och den går som en klocka, så just nu är det för stor ekonomisk affär att byta den. Annars skulle det vara det som skulle vara aktuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser