Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
iskall

Archimedes 45 svårstartad

Rekommendera Poster

Har en Archimedes 45 som egentligen går kanon, men som är svårstartad.

Med startgas startar den direkt. Tomgången kan inte bli riktigt så låg som jag vill, men den blir tillräckligt låg. Den går bra och varvar som den ska. Ibland kan den dock varva upp lite av sig själv. Inte så höga varv, men den varvar upp som om man gasade till lite.

Utan startgas går den inte igång, oavsett hur mycket gas jag ger. Jag har konstaterat att elchoken inte fungerar, men inte ens när motorn är varm sparkar den igång utan startgas.

Tank, slang, blåsa och tändstift är nytt. Förgasaren är genomgången och rengjord. Inställningsmässigt vet jag inte om jag är helt hemma. Eller rättare sagt är jag väl inte det, om det inte är nåt annat som gör den svårtstartad.

Har ni någon idé om var jag ska fortsätta att felsöka?

post-10002708-1394235909,2136_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi my friend I am british so I hope you can translate, try the points under the flywheel three sets to adjust one for each cylinder, then it should be good.

aberdeennut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den startar direkt med startgas tyder på frånvaro av bränsle. Men när den är varm så ska den starta direkt utan choke.

Har själv en VP 700 en AP 550 och dom startar direkt när dom är kalla med choke. Sen beror det naturligtvis hur länge man väntar efter att man stängt av innan man provar igen. Men alltså, 5 min =direktstart utan choke. 30 min =kan behövas lite choke pumpning på blåsan.

1. Fixa choken

2. Se till att blåsan är hård innan start.

3. Ingen gas (tomgång)

///TJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...