Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
frejo

Kärvande rullgenua

Rekommendera Poster

På vår nyinköpta båt sitter det rullsystem från Harken. Problemet är att den är oerhört trög, på gränsen till omöjlig när det är blåser, att rulla in. Eftersom jag tidigare väldigt sällan seglat med rulle är min erfarenhet ringa när det gäller orsaker till detta. Jag har partialrigg med backstag om detta har betydelse.

Har ni några idéer kring hur jag ska få ordning på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger våran rulle har trögat och varit omöjlig att dra in har det berott på två olika saker.En har varit att spinnefallet har trasslat i sig i toppen och lagst sig fler och fler varv tills det stoppat helt. Ordnas med att kolla uppåt och dra spinnefallet utåt en spridare så det inte kan trassla.

Det andra har varit vid kratiga vindar uppåt 15-20 m/s och det har varit lite vind i seglet. Då har det hjälpt att släppa ut så seglet fladdrar helt utan att ta vind. Förstagsprofilen ska vara kraftigt sträckt med akterstaget för att det inte ska böja ut i vinden. Krummande förstagsprofil försvårar alltså också inrullning.

Men det kanske går trögt i lagren? Då får du se över smörjning och om kulorna finns kvar i kullagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycke lina på rullen (om det inte är ett ändlöst system) eller översträckt fall kan också få rullen att kärva.
Testa att plocka ner seglet och se så att profilen snurrar lätt så har du halverat antalet felorsaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket lina på rullen är det i alla fall inte.

Om den rullar lätt när den är nedtagen, kan det då bara vara för hårt draget fall eller för slappt akterstag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kolla att ha olika sträckt fall. Blir det stor skillnad så får du kolla lagren i topp och botten. Ett problem man kan ha vid dålig montering av rullsystem är vinkeln på fallet i toppen. Är det för flack vinkel kan fallet följa med runt några varv när man rullar in. Då går det trögt!

Spänn akterstaget hårdare ju hårdare vind! Kolla om det hjälper vid inrullning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har också haft problem med Harken. Först var det att vinkeln till fallet som var fel som nämnts här, det var enkelt åtgärdat och efter det gick rullen lätt. Förra säsongen drog jag åt fästet till armen som gör att linan löper bra, för hårt. Kunde för mitt liv inte fatta varför den inte gick runt. Tillslut upptäckte jag mitt enkla misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag gjorde bort mig lite när jag satte seglet. Satte det med lösa back- och akterstag och lite för hårt, när jag sedan spände backstagen blev fallet helt enkelt för hårt draget. Och i kombination med dåligt smörjda, och smutsiga, lager gick det för trögt. Om vinkeln är fel borde det ju ha visat sig under de 19 tidigare säsongerna tycker man. Fortfarande går det dock något trögt tycker jag men jag har ännu inte plockat ned seglet och smörjt det övre lagret, förhoppningsvis blir det då ännu bättre.

Det där med armen begriper jag dock inte riktigt, vet inte exakt vad du menar. Osäker om jag ens har en arm, har model 1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...