caspero8 0 Postad 11 Maj , 2009 Någon som vet om spritvärmaren Heatmate 5200 kan vara något att ha? Har en 30 fots segelbåt med kaputt gammal Wallas 2000. Räcker effekten hyfsat med en Heatmate? Senast ändrad av caspero8 | 11 maj 2009 | 20:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bull_ 0 Postad 13 Maj , 2009 Den heter Heatpal. Eftersom det är en spritvärmare avger den vatten i samband med drift (förbränning). Inget man vill ha i ruffen. Om man bortser från fukten blir det nog tillräckligt varmt åtminstone på sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 14 Maj , 2009 Heatmate finns tydligen. Det är en Heatpal men med annat märke enligt Hjertmans. Problemet med dessa värmare är att man får förbränningsluften inne i båten som måste vädras ut. Då vädrar man väl ut en del av värmen också? Tycker du skall satsa på en värmare med separata förbränningslufts- och tilluftssystem. Visst, det finns fotogenlampor i vissa båtar, men det är mera mysfaktor och en snabb värmekälla som eldas en kortare tid. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2009 Är Wallasen verkligen så skrot så den inte går att laga? Jag är frågande till det. Om jag bott i Stockholmsområdet, som jag tror att du gör, hade jag tagit värmaren och reglageboxen och åkt till värmaredoktorn i Spånga http://www.varmedoktorn.com/ och frågat honom om det går att fixa värmare och vad det i så fall skulle kosta. Har själv en Heat-Pal som jag haft som reservvärme. Hade den i sittbrunnen som jag täckt med en pressening när jag jobbade i båten under vintern. Det var ju ganska milt, men isen låg för ovanlighetens skull i flera veckor. Det blev mycket varmt, så jag kunde jobba i bara T-shirten. tommy Senast ändrad av toaen | 14 maj 2009 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 15 Maj , 2009 Ok, Wallasen är stone dead. Jag tänker först kolla om det är något enkelt fel, typ får den ström osv. Kände att det kanske inte är värt pengarna och repa en 28 år gammal Wallas men det kanske inte behöver bli så dyrt. Heatmate-burken tänkte jag bara ha tills riktiga värmaren funkar och sedan kanske som reserv. Kanske är värt att plocka ur den och lämna i den för översyn ändå. Man kan ju alltid få ett prisförslag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Maj , 2009 Det tycker jag absolut. Min Wallas är nog äldre än din. Den fungerar fint. Bortsett från att den ena lampan inte lyser i värmarläget - förmodligen omkopplarten. Byte av veke och glödspiral som ju är förbrukningsvaror. Finns att köpa i de flesta båtbutiker. Fungerar inte bränslepumpen, dvs att den inte tickar - knacka på den, så brukar den börja fungera. Kan naturligtvis va oxiderade kontakter mm. Allt är inte skrot för att det är gammalt - utom möjligtvis jag. tommy Senast ändrad av toaen | 15 maj 2009 | 15:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 9 Juni , 2009 Kul, löste sig. Kollade elen, knackade lite och den fungerar finfint. Endast en lampa som inte lyser (som i inlägget ovan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Juni , 2009 Du ser, en gammal Wallas ger sig inte i första taget. Min gamla är född på åttiotalet men bara går och går. Men nu när du väl fått igång den igen får du inte glömma att köra den en timme i månaden året runt, sommar som vinter, det mår den bra av. Den är gammal, den luktar, men vem gör inte det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caspero8 0 Postad 9 Juni , 2009 Ja, ha,ha, jag får göra vad jag kan för att hålla den gamla stackaren vid liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser