Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
carl_

Anordning för att surra roder på Maxi77"a?

Rekommendera Poster

Hej,

Ska segla en Maxi77'a ensam och undrar hur man bäst fixar så att man kan surra rodret under segling. (Nej, jag kommer inte ha någon autopilot, tyvärr.) Något så att man kan lämna rorkulten från några sekunder och uppåt.

På någon båt såg jag någon resårvariant som var spänd tvärs över båten över/under rorkulten samt en ögla runt rorkulten när man ville ha den surrad - tror detta var mest för användning när man låg förtöjd och inte under gång, men det kanske kan vara en variant. Om nu en sån anordning erbjuder rorkulten tillräckligt med motstånd för att vara till någon nytta.

Idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här löste jag det när jag transportkörde hem båten fr Mariestad till Hammarö för ett par veckor sedan. Funkade såpass bra att jag inte haft anledning att hitta på nåt annat i väntan på att ekonomin tillåter en autopilot. Det är helt enkelt en vanlig gummistropp fäst med krokar i mantågen, slaget ett halv-varv runt rorkulten. Funkade helt perfekt även om det inte gick särskilt mycket sjö. Lät mig gå ner i ruffen och dola ihop lite kaffe osv.

post-22514-1394235907,9201_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiller lock, en utmärkt konstruktion som jag haft på båten i fem-sex år nånting. Funkar så att när man lyfter rorkulten uppåt så låser man den. Funkar riktigt bra men inte i hårdare väder eller när det är mycket sjö. På vissa bogar kan man med lite finlir få båten att hålla kursen i flera minuter.

http://www.arolyth.se/txrl.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en tiller lock på Elogen och jag hatar den. Låser när den inte borde men sällan de få gånger jag vill att den ska låsa. Kanske fungerar bättre på en sävligare båt med mer stillasittande rorsman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tdigare en dylik på min Fin-Gal, dock pensionerades denna när jag skaffade autopilot. Detta är dock något jag ångrar idag(inte att jag skaffade piloten den vill jag inte vara utan) Så nu tänker jag skaffa en Tiller-Lock igen. Min var dock monterad på ovansidan rorkulten och fungerade då helt suveränt. Ju mer jag tryckte ned rorkulten destå mer låste den.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag kan varmt rekommendera Tiller-Lock. Fungerar utmärkt. Dock kan repet runt trumman sno sig om man har två varv runt enligt anvisningarna. Jag löste det så att jag bara har drugt ett varv runt trumman. Låser lika bra och man slipper riskera att hela rorkulten låser sig när man skall gira (höll på att kosta mig en andra plats i ett race).
Har någon liknande erfarenheter och en eventuell lösning på problemet?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa lösningen är oftast den enklaste, som KillerBo.

En förbättring av den varianten får man om man ser till att dra åt bulten som håller rorkultsbeslaget på Maxin. Dra åt den så hårt att rokulten kan stanna uppe i vilket läge du vill när du dra rorkulten uppåt. Lägg sen löst tunt snöre två varv runt rorkulten som KillerBo gjort. Då går snöret fritt när rorkulten är i nedersta läget och låser direkt och exakt i önskad vinkel när rorkulten dras upp kraftigt. Håller det inte med två varv så ta tre och dra vid behov bulten ännu hårdare för bättre friktion.

Sen finns det som vanligt överkurs med autopilot som på Maxin funkar rätt bra vid bidevindsegling.

Lägg båten på bidevind och låt storen vara något för löst skotad. Sätt rodret i vinkel som gör att storen inte fyller helt. Nu ska båten gå själv och det funkar på följande vis:

När båten faller fyller storen och båten lovar upp. När båten lovat upp så seglet börjar leka inne vid masten faller båten och så går den på kurs för sig själv. Gå ner och koka en balja lut och sätt dig i sittbrunnen och njut åt att ha fixat en autopilot för ingenting.

På svenska kan man kalla den här grejen för t.ex Snörauto och den skulle därmed vara helt osäljbar. På engelska kunde man kalla den för nåt coolt och ta minst 500 spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller också på tiller-lock. funkar bra om det inte är för stark vind eller när man går för motor.

post-15276-1394235908,549_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också Tiller-lock och tycker att det fungerar bra. Geometrin vid monteringen är nog inte helt oväsentlig för hur man tycker att det fungerar. Jag satte så småningom trumman på ovansidan av rorkulten, trots att jag lyfter den för att spärra. Belastningen på skruvarna som håller beslaget (och framförallt linlöparen bakom) blir då inte lika stor.

Min båt råkar ha ett par knipknapar som sitter på ömse sidor om rorkulten, så innan jag monterade tiller-lock körde jag med en tamp med dubbelt halvslag om rorkulten dragen till knaparna. Fungerade, men det var pyssligare att justera. Båten hade haft tiller-lock tidigare, så jag behövde bara montera de beslag som sitter på rorkulten, de andra fanns redan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gummistroppen höll kursen upp till en timme i lugnt vatten, för motor, däremot inte mycket mer än ett par minuter för segel i 5-6 m/s. Hittills räcker det bra för mig eftersom jag ju håller på att lära mig seglingskonsten och därmed vill vara delaktig så mkt det bara går. Däremot använder jag den väldigt ofta just eftersom jag håller på att lära mig. Den går fort att koppla in och jag får tillräckligt med tid för att vara uppmärksam på alla snören o skynken som dinglar i pinnen på taket ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns något som heter roderlåset ifrån Aronowitsch & Lyth: www.arolyth.se.

Kostar runt 450.

m v h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det samma som vi nämt här tidigare (Tiller - lock). Verkar bra onödigt dyrt. Tror det var mycket billigare på Hjertmans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De tar 372:-, artikelnummer 3948. Och även det kan kännas lite mycket för vad som huvudsakligen är en bit plast och lite kringutrustning. Men jag är nöjd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast möjliga gäller...
Gummikord som lindas runt kulten (likt repvarianten) och vrids till önskat läge. Skjuter man in korden så minskar styrkan i gummibandet och vice versa.
Låser sig aldrig så att man hindras från att manuvrera båten och återgår alltid till förinställt läge. När man ligger i hamn så skjuts den framåt och hindrar effektivt att rodret slår vid sjögång utan att för den delen vara stum till bristningsgräns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar. Ja, i nuläget är nog bara gummistropp tvärs över båten och ett varv runt rorkulten det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...