Kelpie 0 Postad 10 Maj , 2009 Hej Jag har en Nimbus med en volvo penta 271A med sötvattenkylning. Direkt efter iläggning och 5 minuters körning blev motor för varm. Inget är gjort under vintern och glykol har funnits tillräckligt för vinterhalvåret. Vid felsökning där jag provar att ta bort kylvattenslangar efter och före sjövattenpumpen för att ringa in felet tror jag att det är stopp i värmeväxlaren. Har någon råkat på samma problem och kanske löst det så vore jag tacksam. Mycket lite vatten når fram till limporna, och när trycket är så lågt med sjövatten så trycker avgaserna tillbaka. Jag tor att det kan vara stopp i värmeväxlaren, så jag behöver göra den ren. Har aldrig gjort det tidigare är det någon som kan ge mig tips på hur detta bäst görs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timara345 0 Postad 10 Maj , 2009 Hej, börja separat kolla a) råvatten disan sötvattensidan. a) - är bottenkarnen öppen? - är impellern i sick? - är råvattentfiltret rent och locket ordentligt fast!! - kretsar vattnet i motorn (rören kalla)? - rätt nivå kylvatten? - är vattenpumpen OK och kretsar vattnet? Ta en komponent i taget. Kylningen är ingen rymdteknologi - bara delar efter varandra. Hoppas du lyckas lösa problemet ) h., Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 10 Maj , 2009 Hade liknande problem en gång.... Tog bort sötvattenskylningen. Tog bort båda sidobrickorna Såg att flera av de genomgående rören var igensatta. Blåste ur dom med tryckluft. Monterade tillbaka allt igen (med nya gummipackningar till sidobrickorna). Sedan bara fungerade det igen. Fungerar inte detta, så skulle jag kollat hur min oljekylare fungerar..... (kanske punka...) Tror jag har en ny liggande om det visar sig att du behöver en... Senast ändrad av Reine | 10 maj 2009 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 10 Maj , 2009 Hej Börja med att kolla impellern troligtvis dålig. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser