Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
7anne

Jofa Kuling 70hk Undran om stigning?

Rekommendera Poster

Har kommit över en Jofa 460 GT och hängde på min gamla Johnson 70hk (90,a) på den.

Har bara gjort en snabbtest utan varvräknare. Har för tillfället en 17,are men antar att det är alldeles för lågt. Kan ngn, tipsa om lämplig stigning? Har läst om andra med samma ekipage som kommer upp i 42 knop och det vill jag minst komma upp i. Ska ha denna som leksak :)

Funderar om man kan gå upp till 21 el tom 23 ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Johnson 70 hk 2-takt 1990 tror jag tillåts varva 6000 varv/min på fullgas.
Du bör inte ha för mycket stigning på propellern då varvet går ner ca 250-200 varv/min för varje tum ökning i stigning. Farten ökar visserligen om du åker lätt lastad men motorn bör i alla fall ej varva under 5000 varv/min (rek varvtalsområde är 5000-6000 varv/min på fullgas på din motor men man bör ligga mer åt det högre värdet för normal användning). Eftersom du vill ha bästa fart så är nog en propeller med 19 el 21 tum stigning vad den orkar med utan att tappa för mycket varv. 23 tum stigning skulle jag ej välja, det blir nog för mycket stigning så att den inte orkar varva ur nåt.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra, har liten erfarenhet av Johnson (hade alltid Mercury förr i tiden :) ) Men en 21,a med lite hissning borde gå väl funka. Vet inte utväxlingen för isf, kunde man ju räkna ut det.

Läste om ett par andra medlemmar som hade samma ekipage och tänkte snylta på deras kunskap.

Ngn, har sagt att Johnson är känsliga för hissning, att det kan bli problem med kylvatten. Stämmer det? Mercury kunde man ju hissa ordentligt utan problem..

Vad kan den teoretiska toppfarten bli med en 21 / vid säg 5800 rpm och 10-15% slip ?

Edit, Skrovet verkar klara hög fart, ngn, skrev att dom hade haft uppe en kuling i 60 knop. Kan tänka mej att med tiden invensera i en ytskärande, SS prop, men måste isf, ha facit på vad som är rätt. Kommer att ligga på trailer, vaxat skrov, maxhissad motor mm...

Verkar rejält byggd, men hade en tendens att sladda i kurvorna under min testrunda. Hade inte fungerande trim/tillt utan den var ställd fast, i ganska ut-tilltat läge...

Annars kändes den jäkligt stabil...



Senast ändrad av 7anne | 10 maj 2009 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu meckat lite med båten i helgen, motorn går som en klocka och har fått ordning på T/T skitet (verkar det som) :)

Men kom igen, är det ingen som kan råda mej i proppellerval ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har ett exakt lika ekipage, kontakta mig på min mail och lämna ditt telfonnummer så ringer jag dig, så kan vi pratas vid om propellerval

 

mvh//Peo

 

post-21195-1394235941,166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 7anne !

Hur gick det, fick dub tag på någon 19 tums propeller ?

Hör av dig hur det går med fart och vartal.

mvh//Posu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fick tag i en 19 are men han sälja båten med motor innan. Satte den nya proppen på min Ockelbo i stället där det blev bra Toppar ca, 35 nu vid ca, 5600 r/m. Men den stor skilnaden är att jag fick bet, högre marshfart...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min 19 tillsalu annars, jag kommer inte att använda den. Vet du någon som behöver så konakta mig.

Jag kör men mina 17 , för jag får bättre acceleration och kraft när vi åker ring & vattenskidor. March fart 23-25 knop vid 4000 rpm.

mvh//Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...