Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Blixten80

Funderingar kring bränsleförbrukning, 2-takt

Rekommendera Poster

Tjena!

Har äntligen fått i båten, allt gick bra, hoppas alla båtägare får en lika smidig och lyckad sjösättning!

Har en Mercury 90hk från '90, den går jätte fint både på låga och höga varvtal. Jag har inte så bra koll på hur mycket den förbrukar eftersom jag kör mest korta dagsturer med varierande fart (mycket start och stopp vid fiske, 5kn gränser mm...)

Min fråga #1: Märker man på motorns prestanda om den förbrukar för mycket bensin, eller kan jag bara anta att den inte över-förbrukar eftersom den går fint? Eller finns det något annat sätt att kontrollera detta på? Justeringar?

Fråga #2: Om jag ska göra en förbruknings-mätning, vilket varvtal bör jag ligga på för att få bästa användbara resultat (för att kunna göra en jämförelse med normalvärde för motorn). Jag brukar ligga strax över planing, 3100rpm, 17kn, är det där jag ska göra mätningen, vad ska jag jämföra med?

Tacksam för hjälp, MVH

Blixt

post-10008715-1394235907,0438_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Höp en bränsleflödesmätare. Då ser du den aktuella förbrukningen och förb./Tim.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, en bränsleflödesmätare om du anser kostnaden vara värt det (om inte annat är det en ganska kul pryl, att försöka köra snålt kan vara rätt kul sysselsättning under båtfärd). Har själv en bränsleflödesmätare i min båt och innan jag hade den trodde jag att den gick snålast vid ca 20 knop. Men det visade sig vara helt fel, det var vid 25 knop. Kom ihåg att det intressanta är liter per sjömil (inte liter per timme) om du vill veta hur snålt du kan köra dvs hur långt du kan komma på varje liter bränsle.
Tyvärr är bränsleflödesmätare du kan koppla till GPS:en, och på så sätt få fartuppgift så liter/sjömil kan beräknas av flödesmätaren, lite dyrare än de som bara kan visa liter/timme. Men även de som bara visar liter/timme är ändå bättre än inget alls.

Om du letar kanske du kan hitta s k körfakta på din båt med Mercury 90 hk (el annan 90 hk 2-takt t ex Yamaha 90) och på så vis se vilken förbrukning i liter/sjömil man kom fram till i körfakta som du kan ha som ungefärligt riktvärde. Men det kan skilja en del mellan 2 och 4 pers belastning för en del båtar i körfakta.

Jag gissar att din båt, om det är den du har i din sjöbod, Yamarin 540 Big Game (HT) går snålast runt ca 4000 varv/min och gissningsvis 22-23 knop.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag får söka efter körfakta till båten. Finns dessa samlade någonstans? Ja det är Ymamarinen i min sjöbod.

När ni sa bränsleflödesmätare så lät det bekant, jag läste instruktionboken till min plotter som är en Navman Tracker 5380i och den har ju bränsleförbrukningsfunktion. Har sökt lite på nätet, men hittar ingen som säljer Navmans bränsleflödesmätare, någon som vet var man kan beställa en sådan?

Tack för hjälpen.

/Blixt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Navman köptes av Northstar för nåt år sen.
http://www.northstarnav.se/sv/Om_oss/Nyheter/Navico-slar-ihop-Navman-och-Northstar-under-ett-varumarke-Northstar/

Bränsleflödesgivaren kan du köpa som är till en motsvarande Northstar. Kolla med Navpoint, de är generalagent för f d Navman i Sverige var du kan köpa en bränslegivare till din GPS navigator. Då blir det ju en relativt billig histora för dig, köp.
http://www.northstarnav.se/sv/Produkter/

Tillbehörsguiden där du hittar Fuel kits:
http://www.sportmanshipmarin.se/assets/documents/crossreference/Northstar Tillbehörsguide.pdf

Återförsäljare:
http://www.sportmanshipmarin.se/content/retailers/default.aspx

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 maj 2009 | 22:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var flödesmätaren beställd, runt 1200kr, ganska mycket bensin som ska sparas in för att det ska löna sig. Men rolig pryl, och har man köpt en plotter som kan presentera detta på ett bra sätt så vore det bortkastade pengar om jag jag inte utnyttja den till max. Märker ni hur jag försöker rättfärdiga köpet för mig själv... ;-) Bra för miljön! Där sa jag det, DET är ett bra argument för att köpa den!

Tack för hjälpen, jag återkommer när jag installerat och gjort några mätningar, kan ju vara intressant att jämföra bränsleförbrukning.

MVH

Blixt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Hjertmans, de säljer Navman, även flödesmätare. Vet inte om de har den du letar efter men de tar hem mycket mer än de har i katalogen.

Kolla sidan 150 i katalogen eller sök på Navman på deras hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...