Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
nemtrix

olja vid spridarna

Rekommendera Poster

Hejsan!

Efter att ha sjösatt båten så körde jag med den i ca 2 timmar för att komma till hemmahamnen. Motorn som är ny för i år i min båt men begagnad gick som en klocka och jag var mycket nöjd.

Jag bestämde mig för att kolla efter läckor på slangar och annat efter jag lagt till och upptäckte då 2 små oljepölar vid 2 av spridarna. ser ut som det trängt ut från spridarhålet.

Motorn är en md3b med sötvattenskylning som stått still nåt år men nu blivit genomgången och lackad av en motorfirma.

Min misttanke är att det inte riktigt är tätt mellan spridare och spridarhål och motorn trycker ut lite lite olja där. Så vad göra. Sitter det nån o-ring på spridarna man ska byta? Är det farligt för motorn att gå med detta fel?

Det är väldigt lite olja men känns ändå trist på en motor man lagt en del pengar på för att få fin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Altså, jag vet ingenting om just md3b men det är väl en *standard* dieselmotor..

Olja ?
Finns väl ingen olja ens i närheten av förbränningsrummet (som spridarna sitter i) ?

Enda jag kan tänka mig är diesel från otät röranslutning som runnit ner osynligt på ut/baksidan av spridaren.

Smaka på *oljan* så får du snabbt svaret vad det är för vätska..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du olja som i dieselolja? I så fall är det nog läckoljeledningarna som läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte det var för fett för att vara diesel, men jag kan ha fel, vad jag kunde till 99% konstatera är att det tränger upp från spridarhylsorna. men oljan kan väl gå upp i förbränningen om oljeskrapringen inte är helt tät??

Funderar på om det kommer täta sig själv eftersom det var så lite som kommit ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är inte så att oljan funnits i spridarkanalen efter renoveringen och sedan utvidgat sig och trängt ut när motorn blev varm? Toleransen mellan spridare och hål blir antagligen också mindre. Oljan kan ju ha kommit dit genom spill vid oljepåfyllning etc.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag funderar också på det. Nåväl ska ut imorgon får väl se om det kommer mera.

Återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...